In een vitrine staan een paar
gipsafgietsels naast elkaar. Linker been naar voren. Armen met
gebalde vuisten langs het lichaam. Vierkant stevig lijf. Het is
onmiskenbaar de stoere dokwerker, die in brons op het Jonas Daniël Meijerplein staat. Dit om niet te vergeten hoe
arbeiders opkwamen voor Joodse Amsterdammers.
Dat is niet ver van de Joodse
synagoge en het schijnbaar bijbehorende huisje van de Marechaussee.
Het kan overigens verkeren: eind jaren
dertig bewaakte diezelfde Kmar Joodse vluchtelingen in
interneringskampen. De Kmar heeft er door de geschiedenis heen
sowieso een handje van gehad op te treden, zoals in koloniale
oorlogen, tegen volksprotest, deserteurs (zelfs tegen Franse deserteurs in 1816, dan
zou Frankrijk in ruil de Nederlandse uitleveren), afscheidingsbewegingen en
bij het aanpakken van dienstweigeraars en ander uitschot, zoals de
linkse eigengereide Jef Last die in Spanje tegen de fascisten vocht. De sabel, lange lat, paarden geraas en
harde hand om de status quo te bewaren.
Niet lang na WOII was het weer
links-van-de-PvdA en progressief christelijk Nederland dat het opnam
voor hen die na 350 jaar het Koninkrijk wilden verlaten. Weer werd
opgetreden door o.a. de Kmar en weer viel een dode. De demonstranten
kregen de
schuld van Minister president Beel (KVP) voor het uit de hand
lopen van de protesten.
Toch is Nederland een redelijk
geïntegreerd land geworden, waar theedrinken sinds de jaren zestig
boven meppen staat. Dat heeft iets softs, maar het werkt wel. Laten we
dat zo houden en minder op het geweldsapparaat vertrouwen. Dat brengt je meestal alleen maar van de regen in de dure drop.
Linker been naar voren, vuisten langs
het lichaam, maar als het nodig is er staan om op te komen voor
zwakkeren, voor hen hier ver vandaan en onverzettelijk tegen
racisten. Geen zilveren tressen. En deze hele oprisping opgeroepen door een
gipsafgietsel van een iconisch brons.
2 opmerkingen:
Dit zal een voorstudie zijn. Het uiteindelijke beeld heeft z'n jas uitgetrokken en de mouwen opgestroopt...
Ja er staan een paar voorstudies in die kast. Ook van andere (mij bekende) beelden zijn ze door Beelden aan Zee verzameld. Ik liep daar alleen in die wonderlijke kamer met al die witte en grijze studies. Kennelijk had van de overige bezoekers niemand interesse.
Een reactie posten