woensdag 4 december 2019

Vliegtuig

Deze week werd een foto op mijn facebookpagina geplaatst van het Stenen Hoofd met een kruiser tegen de kade. Ik vergeleek hem met de Nederlandse kruisers uit het interbellum. Geen treffer. Iemand plaatste de namen van de juiste Engelse scheepsklasse op mijn facebook: Exeter en York. Op die manier kon ik op grond van krantenartikelen uit het Algemeen Handelsblad en Soerabaijasch handelsblad
de foto op een paar dagen nauwkeurig dateren op begin juli 1931.

Nu ik hier dit stukje schrijf zie ik dat de originele site voor de foto (waar ik niet heenging) al schreef dat het waarschijnlijk een engels oorlogsschip was. Puzzelen is een kunst die mij kan bekoren, maar het kan altijd zorgvuldiger.

bron
 ***

Het hoofd is moe, het lijf is leeg, de lucht is blauw en ik zie overal mensen werken aan weg en paden rond de parken waar ik doorheen fiets. Werk, loon, ik mis het. Maar een extraatje in het weekend sloopt me al.

In een sloot zie ik een vliegtuig vliegen. Zie ik ze vliegen? Het is toch ook geen watervliegtuig?


Het is prachtig aan het strand. Het schuin racet over het vlakke water en er lopen en zitten heel wat mensen. Verder geen letters in mijn hoofd en vingers om te typen.


























Iedere woensdagmiddag fiets ik naar het strand, neem een duik en fiets weer terug. Op Facebook plaats ik later vrijwel altijd een aantal foto's. Eén of meer daarvan plaats ik hier. Steeds vaker schrijf ik mijn tekst (gedeeltelijk) al voor die tocht en voeg er achteraf nog wat zinnen en/of gedachten aan toe.

3 opmerkingen:

Ron Roelandt zei

Heerlijk vind ik het, dat zoeken en puzzelen naar aanknooppunten en gegevens op internet. Soms verdwaal je, weet je niet eens meer waar je naar op zoek was.

martin zei

Dit is redelijk gericht zoeken. Eerst heb ik een stukje foto (maar dat weet ik dan nog niet). Waar komt die foto vandaan? Zoeken op beeld. Toen vond ik al gauw een militaire luchtfoto die meer beeld gaf. Vervolgens wilde ik weten welk schip ligt daar (een van mijn vele afwijkingen). Een Nederlands schip was het niet vond ik door alle kruisers met het schip tegen de kade te vergelijken. Ik vroeg bij marineschepen experts na. Die vonden mijn berichtje pas toen een ander me al die tip met Engelse klasse had gegeven. Vervolgens all Britse kruisers bekeken. Het moest deze inderdaad zijn, opbouw, raampjes, bewapening, vorm van de romp, ja zelfs het watervliegtuig bovenop kwam ik een keer tegen. Welke van de twee opgezocht in de krantendatabank Delpher, een bron met een te weinig aangeboorde schat aan informatie, omdat we met zijn allen toch te gemakkelijk Google gebruiken. Terwijl militaire historie de foto dateerde van '20 tot '40, is hij nu teruggebracht tot een week in 1931.

Ron Roelandt zei

Petje af, Martin.