woensdag 21 april 2021

Mogelijkheden



Vreemd. Niet eerder had ik zo'n vertrouwen in het beleid van een nieuwe Amerikaanse regering als die aan de macht kwam als nu met Biden na Trump. Niet dat ik dacht dat de hele boel zou veranderen. Voor een dergelijke vrolijke visie, zag en zie ik op cruciale posten mensen uit de wapenindustrie en de krijgsmacht in Washington opduiken.

Het was ook niet zo dat ik vond dat alles even slecht was (rond Obama schreef ik hier over dat ik liever door de kat dan de hond gebeten werd). Nee mogelijk zou bij zichtbare uitwassen een menselijker politieke koers gevolgd gaan worden door Sleepy Joe.

Biden's opmerkingen dat mensenrechten een zware wegingsfactor zouden worden bij wapenexporten nam ik serieus. Mijn naïviteit werd al in april geloochenstraft. De berichten dat hij grote wapens gaat leveren aan de VAE, overlappen met berichten over bombardementen op Jemen.

Maar goed dat laat onverlet dat je de wereld niet veranderd met analyses die de spijker op de kop raken, maar met betrokkenheid van velen tegen de macht in. Zwartkijken werft niet; zorgvuldiger de mogelijkheden benoemen dan maar?

***

Er komt als vanzelf een glimlach op mijn gezicht als ik de witte kievitsbloem zie waar ik al weken naar speur (ze zijn er vast door iemand ingezet, want naar verluidt zijn de wilde exemplaren alleen in Drenthe te bewonderen). Hij staat aan de andere kant van het pad dan ik hem een vorig jaar zag. Hij is laat. Maar dat kan kloppen.

Onderweg ook bosviooltjes.

Als ik schrijf over mijn vondsten hoor ik de kikkers kwaken in de plassen die al weer lager staan dan een paar weken geleden.

***

Jenena Popržan is een zeer veelzijdige muzikante. Het is dan ook onmogelijk haar te vangen in een youtube. Een playlist laat meer horen.
































Iedere woensdagmiddag fiets ik naar het strand, neem een duik en fiets weer terug. Op Facebook plaats ik later vrijwel altijd een aantal foto's. Eén of meer daarvan plaats ik hier. Steeds vaker schrijf ik mijn tekst (gedeeltelijk) al voor die tocht en voeg er achteraf nog wat zinnen en/of gedachten aan toe.





2 opmerkingen:

Rondetijd zei

Ik heb mijn ei over Sleepy Joe nog niet echt kunnen leggen. Dat zegt iets over mij, maar misschien ook over hem.
Het sluit in ieder geval aan bij je foto's. De kievitsbloem. Ik lees er opeens overal over. Zeldzaam, maar toch ook weer niet. Als het maar genoeg gedeeld wordt op de social media.

martin zei

De witte is wel zeldzaam, maar ok die kan zomaar opduiken (vermoedelijk heeft iemand een bol gekocht en in de grond gestopt). Zelf heb ik een aantal stinsenplanten gekocht en weggegeven aan mensen met tuinen. Er is zoveel moois op dat gebied: https://www.sterkebollen.nl/kievitsbloem-fritillaria-meleagris.html