vrijdag 12 november 2021

Lifters

Deze lifters vond ik bij thuiskomst; ze
hebben ook een rondje Markermeer gedaan.

Deze week vroeg ik mijn buurman of hij wist of in de straten van de medina van Fez nog ezeltjes lopen. Hij wist het niet. Hij zei je moet ook beseffen dat veel Marokkaanse steden gemoderniseerd zijn. Ik was er inderdaad 35 jaar geleden. 

Voor ik vandaag op de fiets stapte zag ik 'allemachtig prachtig' onder foto's staan. Het was een opmerking die de tapijtverkopers aan de smalle straten richten op de Nederlander. Want kaaskoppen kennen ook die Arabische ch klank. 

Met korte broek ging ik de kou in. Het was bijna weer voor handschoenen. De caissière van de Spar in Muiderberg wilde wel een sjaaltje. 

Weer thuis keek ik of die ezeltjes en de warme smalle straatjes in Fez er nog zijn. Gelukkig wel. In 1981 door de UNESCO tot werelderfgoed verklaard. Zelfs de verfputten zijn er nog.

Geen opmerkingen: