maandag 18 april 2022

Wat zou mier zeggen?

 






Vanmorgen las ik de waarschuwingen van IMF en Verenigde Naties over de gevolgen van de oorlog voor een op de vijf mensen in deze wereld, de armen. De kaartjes van de oorlog laten zien waar de Russen zitten en waar de raketten inslaan. Welke gevolgen de oorlog ver van het front heeft, daar moet je wat meer naar zoeken.

De laatste keer dat ik mezelf uitliet was 18 maart. Gisteren – een maand later – kwam ik voor het eerst weer echt in beweging. Iemand was zo lief mijn fiets van me over te nemen en te parkeren in een rek, zodat ik alleen door het station hoefde te lopen.

Buiten waren mensen, gebouwen die ik nog nooit eerder zag, ballende kinderen, chillende jongeren, jonge ouders, mensen op terras en binnen een oude schrijver van wonderlijk mooie fabels. Mijn knie hield het. En Dylan van Baerle won Parijs Roubaix. Ineos is van saai, attractief geworden.

Goed maar die oorlog blijft door het hoofd spoken. We hebben er geen tijd voor (klimaat weet je wel. Dat is te nijpend). Waar ligt de oplossing? Wat mij betreft komen alle landen die geheel of gedeeltelijk in Europa liggen uiteindelik bij de EU: van Black Rock tot Uelen, maar ik ga er niet over.

Meer wapens, langer vechten, eindelijk eens echt doorpakken bij het aanpakken van rijke Russen, elke Rus die protesteeert of weigert te vechten de hemel inprijzen, sabotage bepleiten, roepen om een wapenstilstand i.p.v. meer wapens van Raytheon en Lockheed Martin. Eén oplossing is er niet, maar vragen, roepen, eisen in de juiste richting dat kan wel. 






'Mier,' vraagt Eekhoorn, 'wat is het verschil tussen een grote ruzie en oorlog?' 
Mier wrijft even zijn poten over zijn voorhoofd waarop een diepe frons is verschenen.
'Oorlog,' zegt Mier na een lange poos, 'is zo groot dat ook mensen die helemaal niets met de ruzie te maken hebben klappen krijgen.'
'Oh, zoals bij een lawine?' Bij Eekhoorn gaat een licht op.
Mier antwoordt niet.
'Mier hoe wordt zo'n oorlog dan gestopt, wanneer houdt hij op?'
'Als de wapens op zijn, de soldaten  dood.' Hij is even stil - in de verte lacht de specht - en voegt toe: 'of als de vechtersbazen gaan praten en afspraken maken. Er kan jaren overheen gaan?'
'Waarom doen ze dat dan niet meteen,' floept er bij Eekhoorn uit.
'Hebberigheid,' prevelt Mier.
'Wat is hebberigheid' reageeert Eekhoorn.
Mier is huilend weggelopen.
(Sorry ik kon het niet laten om mijn eigen Eekhoornverhaaltje te schrijven.)

2 opmerkingen:

Rondetijd zei

Die Mier, tja, leg dat maar eens uit zonder donkere wolken.

Goed te zien dat je weer mobiel bent.

martin zei

Voorlopig nog op een laag pitje en in kleine stapjes. Donderdag naar de tandarts op de fiets.