woensdag 1 november 2023

Vogels

Gisteren zag ik de grutto*, de nationale vogel op nationale TV deel 1 van een drieluik). Daar ik zag hem ook in de Casamanche. Daar waar ik ooit in Ziguinchor bij het winkeltje van Seymabou Wade een plezierige middag had, zag ik nu de boerinnen grutto's wegjagen van de rijstvelden waar hij eet van de rijstaanplant.** Hij zit nu waar ik veertig jaar geleden was. Begin maart is hij hier weer terug, tenminste een groot deel ervan. Op die vlucht terug eerst een tussenstop in Portugal bij Lissabon om bij te eten. Vrijwel alle Noord-Europese grutto's komen daar terecht. Maar er wordt een vliegveld gepland.

Een deel gaat naar Spanje maar de rijstbouw ruimt het veld om plaats te maken voor fruitteelt, minder geschikt voor de vogel die zo mooi zijn eigen naam roept. Die naar het noorden trekken komen langs de Somme delta, het enige stuk langs de Franse kust geschikt voor waadvogels. Dat weten de jagers ook en die knallen ze fijn af, niet omdat ze hun voedsel opeten of overlast geven, maar gewoon voor de sport.

In de film komt een deel van de Nederlandse grutto's aan in de Arkemheemse polder, bij het stoomgemaal. Daar zie ik ze vaak in maart in grote groepen in het water staan. De boer die rekening met ze houdt*** in zijn veeteeltbedrijf kwam weer mooi uit de verf. Over vijf maanden zijn ze er weer.

---

Voor mij was het een tocht naar het strand. Onderweg, langs de Spaarndammerdijk, zag ik ooievaars, blauwe en zilverreigers lekker eten daar waar de boer de sloot uitschraapte. Anderhalf uur later op de terugweg, waren ze allemaal weer vertrokken.

* Drieluik Grutto! Ga mee op reis met onze nationale vogel, https://www.npostart.nl/grutto/BV_101408790
** Senegalese rijstboeren zien grutto liever dood, Arne Doornebal, One World mei 2017 https://www.rug.nl/research/gelifes/ceg/_media/oneworldmagazine01052017.pdf
*** Piet en Marieke van 't Klooster, Vogelbescherming https://www.vogelbescherming.nl/bescherming/in-de-buurt/boerenlandvogelboer/boer-details/piet-mariek-van-t-klooster

Geen opmerkingen: