maandag 1 januari 2018

Jaarwisselingstradities




Tijd voor traditie. Oliebollen bakken, beetje kaneel en sinaasappelssnippers voor de verandering. Sjoelen met op het eind een verlies en de kat in de bak. De druipkaars druipt. Naar bed na het vuurwerk, maar de brandende auto in de straat moet dan nog komen. “Drama,” zegt de buurvrouw die ook naar buitenkomt door het lawaai. Deze traditie kende ik nog niet van dichtbij.

Als de brandweer al even aan het blussen is, komt een blik met agenten met honden en a real show of force de straat in. De situatie is daarna kort grimmig, waar voor ze kwamen niets aan de hand was. Bijna alsof of ze solliciteerden naar rotzooi of laat ik het 'positief' benaderen deze eigentijds met overkill wilden voorkomen. Er was wel een hysterisch gillende eigenaresse van de bolide. Maar het zou je zuur verdiende auto maar zijn. Bovendien er was al iemand om haar te kalmeren en een ander in kamerjas nam haar onder de arm mee. Leve de wijkagent!

“Wat is je goede voornemen,” wordt me op 1 januari gevraagd. Ik weet het nog niet. “Niet meer moe zijn,” wordt me aangeraden. Maar ik weet zeker dat dit niet gaat lukken. Ik ben altijd moe. Dat gaat niet meer over. Er is zoveel wat op de schop moet om het leven aardig te blijven vinden dat ik er nog niet uit ben waar ik me op ga richten.

De vrager, winnaar van het sjoelspel de avond ervoor, houdt echter  aan en ik zeg: “Niet meer boos worden en als ik dat wel word evalueren hoe het te voorkomen.” Misschien bedoel ik niet boos (dat kan je immers ook terecht worden), maar niet meer oncontroleerbaar driftig worden. Hoe stop je dat? Ben benieuwd of het gaat lukken. Tot nu toe is het geen loze traditie voor me om een goed voornemen te maken. Dat mag zo blijven.







2 opmerkingen:

Ron Roelandt zei

Ik hou wel van dit soort overdenkingen. Jammer dat bijna iedereen dat alleen aan het begin van het jaar doet. Af en toe eens een stapje terug en van een afstand kijken, net als rond de jaarwisseling, dat moest men meer doen. Net als de goeie voornemens. Stop ermee. Als het tijd is om ergens aan te beginnen of ergens mee te stoppen moet je het doen. Als het tijd is, niet omdat het 1 januari is.
Best wensen nog, Martin.

martin zei

De jaarwisseling vind ik zelf wel wat symbolisch hebben. Je kan het zien als een overgang van 23:59.59 naar 00:00,01 zoals die ruim 365 keer per jaar voorkomt, maar een jaar is geen denkbeeldige eenheid.

Aan de start van een nieuw jaar, of een nieuwe lente, dan wel herst, stilstaan bij wat grotere vragen waar je meer aandacht aan wilt besteden vind ik niet verkeerd. De zomervakantie of lange fietstocht is ook een goede mogelijkheid. Al is de winter wat mij betreft optimaal.

Door het jaar heen zijn er verder genoeg dingen waarop je moet reflecteren, omdat de boel anders vastloopt. Hoe en waar ik de koe van mijn leven bij de horens zal vatten dat weet ik nog steeds niet. Dat blijft nog wel even spelen.