Al sinds mijn jeugd onder de rook van Rotterdam
ben ik een gematigd Ajax fan. Eigenwijsheid of mijn vader achterna
die als Rijnmonder ook voor de Amsterdammers koos. Hoewel van
matigheid weinig sprake is als de spanning in mijn lijf rondvliegt
als ik zoals gisterenavond, met vertraging, zit te kijken. Het verlies na
een avond net-niet komt als een domper.
Als ik de TV weer gewoon op tijd laat spelen, om
hem uit te zetten, gaat Canvas aan en ik blijf hangen. Ik zie een
documentaire
over Jean-Michel Basquiat. Knap gemaakt. De elektroshock van zijn
werk spat van de buis. Wat ook helder overkomt is de spagaat tussen
een een financieel succesvol kunstenaar (die zijn eerste werk voor $
200 verkocht, bij leven voor tienduizenden euro's en wiens werk nu
al meer dan 100 miljoen doet) en de kunstenaar die het
verafschuwde dat zijn werk koopwaar werd. Waar hij aan onderdoor ging
weet ik niet. Wel dat hij maar 27 jaar oud werd, net zo oud als de
beroemde popsterren die aan de weelde bezweken. Het zou net iets
aangrijpender moeten zijn dan het verlies van een sportonderneming
van een andere Europese sportonderneming. Het is.
Nu ik toch bezig ben. Op TV zag ik ook een Banksy (45), de kunstenaar die niet onbemiddeld de draak steekt met zijn werk als handelswaar. ***
Het fietsen naar het strand en het zwemmen in zee
strandde op een klapband en een kapotte velg, het eerste een gevolg van het tweede. Geen strandfoto's
vandaag, maar foto's van kunst door Valerie van Leersum achter de ramen in de Zeeheldenbuurt: vertikale Stenenhoofdvarens, gespiegelde straten, ik's, en hier-en-daar
een tekst.
| ||
woensdag 11 december 2019
Klapband
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten