vrijdag 17 februari 2023

De beste van alle mogelijke werelden

Riika Pulkkinen schreef De beste van alle mogelijke werelden. Het boek draait om de val van de muur en om alles wat dit los maakt in het leven van Aurelia. Zij is gevraagd om de hoofdrol te spelen in een toneelstuk dat de dramatische gebeurtenissen in de Europese geschiedenis wil onderzoeken. Haar leven (alleen al doordat ze op 9 november 1989 geboren is) en dat van de regisseur Joachim is nauw verbonden met de val van de muur. Het toneelstuk wil de wezenlijke kanten van Die Wende belichten. Afwisselend komen Aurelia en haar moeder aan het woord.

Toneel speelt een belangrijke rol in het boek. Toneelpersonages gaan een eigen rol spelen in het verhaal. De aan het toneel verbonden manieren van observeren van menselijk gedrag verrijken het. Wil je een persoon spelen dan moet immers bijvoorbeeld je een hand door je haren halen zoals dat karakter zou doen als hij twijfelt. Iemand kunnen spelen, is iemand begrijpen. Het kijken wordt nauwkeurig en de roman doet daar zijn voordeel mee. Er worden veel menselijke gewoonten en karaktertrekken beschreven die bekend voorkomen; al was het maar het verschijnsel dat alles kapot geargumenteerd kan worden, zoals de toneelspelers dat hier doen.

Het is inleven tot in het extreme. De wisselende gender identiteiten uit het eerste deel spelen al snel geen rol van betekenis meer. Het boek heeft ook zonder dat fenomeen al vrij veel diep liggende psychologische lagen van bijna magische proporties. Maar ook beeldende kritische metaforen. Als Aurelia zwanger is noemt ze zichzelf een aan de grond gebonden waggelende eend die een plek moest zoeken om te broeden, terwijl haar man mag leven.

Rauli Badding is een Fins muzikant genoemd in het boek, p. 230.


De beste van alle mogelijke werelden is een spel waarbij geknoeid en gerommeld mag worden, maar waarbij ook een wet moet worden bedacht die de wereld mooier maakt. De drang om te knoeien verdwijnt dan vanzelf, het spel is daarmee typisch voor het actief liberale karakter van het boek dat de naam van het spel draagt. Die wereld mooier maken doe je ook door zonder angst je hoogste noot te gebruiken, want kunstenaars moeten het plechtige heroveren op de blatende leegheid. Waaghalzen zijn het waard om gehoord te worden. “De belangrijkste visie is de visie waar niemand in eerste instantie aan durft te denken omdat die zo brutaal is, en ronduit onmogelijk. De enige die daaraan durft te denken is iemand die niets te verliezen heeft. Een gek of een grijsaard of een clown.”

Het boek is vrij fors. Het kon hele stukken boeien, andere delen wist ik niet wat ik las. Soms is die onduidelijkheid opzettelijk en grappig, zoals wanneer de regisseur interessant doend zegt dat in zijn plastic Ikea tas 'Een voorstel tot een paradox van de vrijheid zit.' Spelers en toneeltechnici weten niet of dit ironisch, welwillend is of dat hij een eigen gevoel voor humor uitleeft. Maar er zijn nogal wat zinnen en frasen om over te lezen zonder altijd duidelijk te worden. De lijn van het verhaal tekent zich wel steeds meer af. Zodat het uiteindelijk een fijn boek werd om te lezen.



Ik lees met moeite, maar wel graag. Het voordeel van een boek is dat als je er in zit dat relatief lang duurt. Dat maakt het makkelijker leesbaar dan losse artikelen. Vanaf januari 2018 schrijf ik iets over wat ik las. Eerst per maand. Inmiddels per boek. Aan het eind van het jaar komt er een overzicht. Want ook bij het onthouden kan ik wel wat steun gebruiken.



Geen opmerkingen: