Annejet
van der Zijl kondigde Fortunu's
kinderen; een trans-Atlantische familiekroniek,
al aan
in Leon
& Juliette, het boekenweekgeschenk 2020.
Het geschenk ging indertijd over de Nederlandse ondernemer, die een tot slaaf
gemaakte jonge vrouw vrijkocht. Juliette loodste hem eerder door een dodelijke
ziekte. Hij werd verliefd op haar en leefde met haar samen in
Charleston, het centrum van de slavenmaatschappij die het zuiden op
dat moment was. Kinderen en Juliette werden naar Nederland
gesmokkeld. Het is een prachtig verhaal, vol plezier, dapperheid en over de zwarte kanten van de Verenigde Staten.
Fortuna's kinderen
begint met twee stambomen een van de familie Heckenrath, rond Leon en
Juliette en een tweede van de familie Fremery, die toont de familie banden
van Jacobus Jr. de Fremery. Deze familievriend trouwde met
Virginie Heckenrath, de oudste dochter van Leon en Juliette die werd geboren
in slavernij.
Het verhaal rond de eerste stamboom werd al
beschreven in het boekenweekgeschenk. De tweede stamboom wordt
daaraan toegevoegd. Terwijl het eerste deel over de liefde en
ontsnapping aan de slavernij ging, gaat dit tweede deel over liefde
en ontplooiing. Ko – of James in de Verenigde Staten – de Fremery
is al vanaf het begin bij de ontwikkeling van de stad San Francisco
betrokken. Hij is er een vooraanstaand bankier en bestuurder.
Ook Virginie speelt een actieve rol in de liefdadigheid en het society leven in de stad
aan de baai. Ze legde de weg af van tot slaaf gemaakte naar enorm rijke vrouw binnen de
bestuurlijke elite.
Verweven met de familiekroniek is een
ontwikkeling van de stad in de steeds meer door spoorwegen ook werkelijk Verenigde
Staten. Voorspoed met mooie huizen, grootste plannen,
branden, aardbevingen en financiële crises wisselen elkaar af. De
familie geschiedenis kent veel tragiek, zoals vroeg overleden
kinderen. Uiteindelijk zal er van de hele geschiedenis van de Fremery's en Heckenraths weinig meer overblijven dan een straatnaam, oude boeken, en artikelen in
kranten, foto's en een gerestaureerde graftombe in Monster en dit recente
boek van Van der Zijl.
De verwikkelingen zijn gegrond op
feiten. Hier en daar neemt Van der Zijl de vrijheid een gevoel of
voorval zelf in te kleuren, maar meestal met een voorbehoud dat dit
mogelijk zou zijn. Het is daarmee geen fictie. Toch leest
het boek als een roman. Dat geldt zeker het 'Heckerath deel'. In het
deel over de Fremery's heb je toch vaak het idee dat het hoofddoel is
informatie te verwerken, de geschiedenis te boekstaven. Het verhaal
blijft, maar minder aangenaam lichtvoetig.
Als Virginie
overlijdt stort Ko zich op het publiceren over tal van onderwerpen:
de Boerenoorlog in Zuid-Afrika, de afschaffing van de slavernij, de
kruistochten, de economische ontwikkeling van San Francisco en een
bijdrage aan het Oorkondenboek
van Holland en Zeeland. Stukken voor dit
laatste konden gekocht worden bij vaak buitenlandse particuliere
verzamelaars. Maar een korte appreciatie of weergave van zijn visies
mist in Fortuna's kinderen.
Wat was zijn
visie op de Boerenoorlog bijvoorbeeld? Hoe zag de man – die met
harde hand San Francisco tot orde bracht – de rol van de economie
in de samenleving? (Het jaarboek Der Nederlandse Letterkunde
publiceerde
in 1901 een overzicht van zijn werk.) Die leemte verbaast niet in een boek waar de afschaffing van de slavernij door het Noorden
te makkelijk wordt beschreven als moreel en ethisch juist. Wel is er verbazing over hoe de Zuidelijke slavenhouders het systeem rechtvaardigen. En inderdaad er is geen geldig excuus voor. Het boek laat met enkele feiten de verschrikkingen zien. Maar die morele visie kan ook in een
politiek-economische context worden geplaatst, waarbij slavernij in de weg
stond van vooruitgang in de productie en organisatie van de
maatschappij. Abolitionisten kregen ook daarom de wind mee.
“Ik
schrijf nooit een boek om een punt te maken,” luidt
de eerste zin in het nawoord. Al schrijvende weg
ontstaat een verhaal aan de hand van het onderzoek, aldus Van der
Zijl. Die verhalen zijn hier prachtig. Maar je krijgt toch ook het
idee dat de ideeën van de persoon De Fremery nauwelijks van de
oppervlakte los komen. Hij was serieus, gedreven, ambitieus,
avontuurlijk, ondernemend en succesvol. Dat zijn oudste zoon en
belangrijkste erfgenaam minder was toegerust met deze eigenschappen
(en daarbij ook nog eens het tij tegen had), contrasteert daarmee.
Iets meer inhoudelijke schaduwen in het leven van de vader zelf, de man aan het eind van zijn leven geportretteerd met een imposant uiterlijk, zouden het verhaal meer diepte hebben gegeven.
Dat veel nakomelingen het indringende leven van Leon en
Juliette, van James en Virginie niet kenden of wilden kennen is met dit
boek voorgoed onmogelijk geworden. Het is alleen daarom al een
geweldig monument. Het is nog prettig leesbaar ook (met de al aangestipte beperkingen) en vergroot en beschrijft het begrip van de 19e eeuw, de ontwikkeling van de Verenigde Staten, internationale handel en slavernij.
4 opmerkingen:
Ik kom moeilijk vooruit op het ogenblik, wat het lezen van boeken betreft. Een flinke familiekroniek laat ik even aan me voorbij gaan op het moment.
Komt goed uit het mooiste deel van het boek werd al verteld in een boekenweekgeschenk, met dus een beprkte omvang. Maar goed je hebt van die periodes dan heb je de aandacht niet om te lezen. Hoop dat er geen zwaarwegende reden voor is.
Nee, hoor.
Hier zou dan zo'n duimpje onder passen.
Een reactie posten