zaterdag 13 juli 2019

Vergezichten in tijd en ruimte




Op de dag dat de touretappe gaat naar de plaats waar drie weken geleden mijn fietstocht pardoes eindigde met de val in een kanaal, ga ik voor mijn jaarlijkse rondje om het IJssel- en Markermeer. Dit keer met bustransport over de afgesloten Afsluitdijk.

Het beloofde onweer bij de Ketelbrug is niet op de afspraak. Pas in Friesland vang ik een paar spatten. In Oudemirdum – de Parel van Gaasterland – stapte ik daarom de plaatselijke super binnen. Bliksem zie je over het grote water van verre dus af en toe een schicht, maar geen klap en geen rollende donder. Zo ver heeft het geen invloed.

Je ziet wel meer van ver, zoals de schoorsteen van het Woudagemaal bij Lemmer. Al 12 kilometer voordat ik het passeerde fietste ik op die schoorsteen af. De televisietoren van Lelystad was minder zichtbaar: want een heiige ochtend. Aan de voet ervan rijd ik langs de Batavia en geniet zeker tien jaar later nog na van een bitter koud bezoek met zijn vijven in de krappe ruimtes van het schip.

En ik zie dat de borden die er stonden om aan te geven dat de Houtribdijk van Lelystad naar Enkhuizen opgebroken was, zijn weggehaald. Maar dat is dan weer voor later. Eerst comfortabel en goed georganiseerd met mijn fiets over naar Den Oever.







Geen opmerkingen: