donderdag 20 juni 2019

Dag 8 Collonge → Troyes


De dag laat zich het gemakkelijkste samenvatten in 'plons'! Een trekker op het fietspad, er langs door een smalle strook gras. Het ging rustig en ik wachtte tot de chauffeur naar me keek, voordat ik hem passeerde. Een beweging die per jaar tientallen keren voorkomt. Nu bleek in de strook gras een onzichtbare overgroeide geul en metalen damwand. Daar ging ik. In een flits besloot ik dat het water zachter zou vallen dan de trekker.

Door de val schoot mijn gsm uit de houder het water in en mijn fototoestel verdronk in het tasje aan mijn riem. Mijn fiets bleef nog net hangen. De trekkerchauffeur belde zijn baas. Die kwam meteen en sprak goed Engels. Hen trof geen aansprakelijkheid, stelde hij meteen. De trekker had me niet van de weg geduwd. In zo'n gevecht om een paar honderd euro had ik geen zin en ik zou het toch verliezen.
Hulp schoot ondertussen van alle kanten toe. Een vrouw plakte verband op mijn bloedende knie. Een Nederlands echtpaar gaf morele ondersteuning, lieten me thuis bellen en maakte foto's voor de verzekering. Gevoel voor humor had ik gelukkig nog wel. De chauffeur stond er beteuterd bij.

De dag die zo vlotjes begon viel kortom in het water. In mijn natte kloffie fietste ik naar het station van Chalon-sur-Saône op weg naar huis. De kleren zijn bij +30 ºC al voordat ik het station bereik droog. De terugtocht blijkt niet zo gemakkelijk te zijn. De vrouw van de informatiebalie kan me niet helpen. “Regionale lijnen,” vraag ik. “Er is een machine,” antwoord zij en verder niets meer. Verder noordelijk dan Troyes vind ik in die machine geen kaartje.

Daar aankomen blijkt de kaartjesverkoper informatiever. “Het is onmogelijk België of Nederland te bereiken met een fiets. Alleen een fiets in een transporttas is nog mogelijk.” Hij geeft me een adres voor zo'n tas.

Dag 1 – Eindhoven → Tienen
dag-2-tienen-houyet
dag-3-houyet-montmedy
dag-4-montmedy-mandres-aux-quatre-tours
dag-5-mandres-aux-quatre-tours-humes
dag-6-humes-corberon
dag-7-corberon-collonge

dag-9-troyes-amsterdam






2 opmerkingen:

Jan de Stripman zei

En hoe is het nu met de knie ? Voel je je al verwant met Tom Dumoulin ?

martin zei

Jan die knie doet bijna geen pijn meer, maar de belabberde terugreis voel ik des te meer.

Met Tom (aardige of soms gepikeerde vent in interviews, maar ik heb eigenlijk niet zoveel met hem als renner. Een zeer goede tijdrit, misschien een aanval, maar verder consolideren. Dat hij geen wedstrijden rijdt en alleen kilomters maakt, maakt hem ook niet scherper als het wel om het echie gaat.

Overigens vreemd dat Jumbo het nu het hele jaar al goed doet en Sunweb eigenlijk tegenvalt. Barquil zag ik laatst weer eens van voren. Die kon een paar jaar geleden bij de vakantieaanbieder vertrekken - hield zich niet aan de afspraken - en heeft sindsdien niet meer gepresteerd. Was destijds iemand om voor te kijken.