woensdag 18 september 2019

Kraaien


Deze zomer besloot ik het zwembad te verruilen voor het IJ. Het buitenbad was veel te duur geworden. De gemeente wilde niet langer zoveel subsidie betalen en gooide in één keer ruim 60 procent boven op de prijs, van zo'n € 85 naar €140 voor een seizoen. Gisteren was het voor het eerst fris en de noordwester blies het plastic in het zilte binnenwater mijn kant op. Ik kon het het op een paar meter diep zien zweven en ving het soms in mijn slagen. Toch was het verkwikkend. Kijken hoe lang ik er mee door blijf gaan, niet alleen om te besparen op het binnenbad (het buitenbad is al weer een poosje dicht).

De klimatologische herfst heb ik een paar weken geleden al gehaald. De officiële kalender herfst zal ik ook wel halen, net als de astronomische een paar dagen later. In de natuur zullen herfst en zomer zich nog wel een tijdje blijven mengen. De duindoorn breit er al een eind aan met bessen aan zijn takken.

Even twijfel ik of ik moet schrijven over de afschuwelijke moord op een advokaat, maar op zo'n woensdag probeer ik ook altijd aan mooie zaken te denken. Bovendien wat heb ik toe te voegen aan de stroom van aandacht voor de daden van als 'n Vliegende Mocro Hollander losgeslagen georganiseerde misdaad.

Vandaag kom ik een artikel uit Vrij Nederland tegen over de waarde van de kraai: Hoe de kraai ons de wereld beter kan doen begrijpen. In het artikel lees ik: Als we ze zelfs maar het kleinste beetje aandacht geven, laten kraaien de antropocentrische bubbel met spectaculaire flair barsten.” Dat is mooi gezegd, maar het artikel doet me meteen denken aan een ander, een ouder artikel, over de kraaien, die in de duinen tussen Hoek van Holland en Kijkduin dat in oktobber 2015 in NRC-Handelsblad stond. Het artikel opende met de spannende zinnen: “Een jager krijgt de opdracht een zwerm huiskraaien af te schieten in Hoek van Holland. Twee jaar later is dat nog steeds niet gelukt. Alleen de slimste vogels zijn nog over, en de buurt is in verzet. Wie gaat winnen?” Het is een artikel dat het gelijk en óók het ongelijk bewijst van de barstende bubbelstelling. Gelukkig zie ik het gebied nog steeds kraaien op de paaltjes langs het strand. Ik hoop dat het de slimme vogels zijn die de dans zijn ontsprongen.

Maakte u een foto van een zeldzame plant,” zegt de man op mijn bankje onder aan het duin als ik naast hem ga zitten.
“Nee gewoon van de bessen van bitterzoet. Ik maak vandaag foto's van bessen,” antwoord ik.
“Oh heeft u de Rosa rugosa al,” zegt hij en voegt er in het latijn nog wat wilde roosjes aan toe.
U heeft er kijk op,” zeg ik onder de indruk.
Hij is 25 jaar boswachter in het gebied geweest en er opgegroeid. In de oorlog stroopte hij er konijnen. Nu is hij 86. Hij vertelt me veel. Het was leerzaam en ik werd vrolijk van het gesprek. Bij het naar huis gaan, kwam ik Saskia tegen. ook leuk, maar die zie ik wel vaker in de duinen. Ook een liefhebber.





















Iedere woensdagmiddag fiets ik naar het strand, neem een duik en fiets weer terug. Op Facebook plaats ik later vrijwel altijd een aantal foto's. Eén of meer daarvan plaats ik hier. Steeds vaker schrijf ik mijn tekst (gedeeltelijk) al voor die tocht en voeg er achteraf nog wat zinnen en/of gedachten aan toe.

2 opmerkingen:

Ron Roelandt zei

Altijd aangenaam om naar je te "luisteren". Hopelijk blijft het weer goed. Kraaien zijn hele intelligente vogels. Ik raad je heel graag "Verdriet is het ding met veren" van Max Porter aan.

martin zei

Ik zal het op mijn lijstje zetten van te lezen boeken.