woensdag 5 augustus 2020

File

Zes dagen ben ik weg geweest. Als ik terug kom zit mijn mailbox vol. Iedere dag komt er een bende berichten binnen over wapenhandel en militaire ontwikkelingen. Alles doorvlooien. Uiteindelijk maakte ik er 25 tweets van (je weet wel die korte berichtjes voor twitter). Vaak twijfel ik hoe sec ik ze moet houden, gewoon droog de feiten opdienen en hopen dat dees en geen zijn eigen oordeel daaraan verbindt, of een smeuïge mening toevoegen. Een enkele keer val ik uit, maar in een paar woorden is dat vrijwel altijd zeer ongenuanceerd.


Er zaten een paar buitenbeentjes bij en daarmee bedoel ik dat ze niet over militaire productie of wapenhandel gingen. Een ervan ging over een contract met overheidsdiensten in de VS, waarbij SOCAFRICA de eerste afnemer is van technologie om de vinger aan de  meningenpolls te houden en die te corrigeren; in Afrika dus. Misschien maak ik hier een basis voor een artikel van. Het gaat me immers niet om wapens, maar om de macht die ze kracht bijzetten. Technologische middelen worden daarbij steeds belangrijker.

***

De file begint om de hoek in mijn eigen buurtje. Dat ligt op een eiland en een van de hoofdbruggen is afgesloten voor autoverkeer. Dat wordt slalommen tussen auto's en over tramrails. Verder met nauwelijks wind naar het strand waar een vrolijke stemming hangt. "U kijkt net als Jan Cremer. Het lijkt alsof u niets doet, maar U denkt," zei een man die 25 jaar geleden voor de liefde uit Haarlem naar Harlingen was vertrokken en met iedereen een praatje maakte. Langs het pad vloog het zandoogje op en neer. Blij het weer te zien op de blauwe zeedistel.

***

Het is al weer bijna een maand geleden, maar voor mijn verjaardag kreeg ik van mijn jongste zoon een langspeelplaat plaat van King Crimson. Hij trof de roos, want ik ga steeds meer van trombone houden en die schuiftrompet mag hier flink meeblazen. Niet om even op de achtergrond te spelen.








Iedere woensdagmiddag fiets ik naar het strand, neem een duik en fiets weer terug. Op Facebook plaats ik later vrijwel altijd een aantal foto's. Eén of meer daarvan plaats ik hier. Steeds vaker schrijf ik mijn tekst (gedeeltelijk) al voor die tocht en voeg er achteraf nog wat zinnen en/of gedachten aan toe.

2 opmerkingen:

Rondetijd zei

Bijna een toerist tussen de toeristen.

martin zei

Arme toeristen ze lopen vast in een krap - tot voor kort - volksbuurtje.