woensdag 16 maart 2022

Verkeersregelaar

Over deze specifieke armoede zag ik onlangs de korte film Vlekkeloos. Zie

Het doet er misschien niet toe, maar ik zie een negentigjarige vrouw in Petersburg staan met een bord waarop ze soldaten vraagt dapper te zijn en hun wapens neer te leggen. Een paar dagen eerder zag ik haar al tijdens een demonstratie. Ze werd voorzichtig gearresteerd.

Ik zie een vrouw met een leeg papier die wordt weggevoerd. Een andere met vrouw met "Geen Oorlog" treft hetzelfde lot.

Weer een vrouw schrijft duidelijk "Twee Woorden" (= Geen Oorlog) en belandt daarvoor in de arrestantenbus.

Op het prime time nieuwsbulletin een redactrice die een protest tegen de oorlog laat zien.

"Geen oorlog.
Geloof de propaganda niet.
Ze liegen hier tegen je.
"

Ze verklaarde:
"Ga protesteren.
Wees niet bang.
Ze kunnen ons niet allemaal arresteren."


Kleine maar dappere daden die het verschil kunnen maken. Vrouwen. Vrouwen. Vrouwen. Ik lees ook een artikel van een Nederlandse man, die aan Zelenski vraagt de oorlogsvoering te stoppen, om het land en zijn bevolking te sparen.

Plek van val.

Ik had het gemist, merkte ik onderweg en aan de rand van de zee. Na drie weken is het land verkleurd. Overal staan bloemen en hangt bloesem aan de takken.

De dijk tussen Spaarnwoude en Spaarndam is nog niet af. Het duurt al weer twee weken langer. De verkeersregelaar verwacht nog een maand. De verse dijk komt er wel.

***
Het is deze keer geen muziekje, maar een heel TV-programma over een jonge violiste die zich laat inspireren door de natuur, een plek, de rollende golven. Als ze meeuwen speelt, zie je de vlieger vliegen, ruik je de zonnebrand, en de vogels roepen boven zand en water. Inderdaad zweverig, maar wel van de mooie soort.



En dan had ik ook nog een paar woorden over een film die ik een paar weken geleden bekeek: Dark Waters. Hij ging over het gebruik van een scheikundige verbinding gebaseerd op 8 koolstof atomen (in de film wordt het helder uitgelegd) bij de productie door DuPont van Tefal in Parkersburg. Parkersburg is een klein stadje in West Virginia met zo'n 70.000 inwoners. Een op twintig van die bewoners worden zeer ernstig ziek (zoals kanker, aangeboren verminkingen) van de stof die niet gereguleerd was. Het bedrijf wist al decennia welke schadelijke effecten het had, maar verzweeg deze om de controlerende organisaties buiten de deur te houden.

De film is van 2019. Maar dan komt het meest schokkende. In 2021 komt naar buiten dat in de Schelde de stof geloosd wordt door 3M (dat aan de basis staat van de ontwikkeling van C8). De bewoners van het West-Vlaamse Zwijndrecht wordt verboden de groenten uit hun tuintjes te eten. Het gevecht met de industrie moet weer geleverd worden. Zowel in de VS als Vlaanderen zijn mensen willens en wetens vergiftigd door een bedrijf dat banen, ziekte en dood, maar vooral winsten voor de bestuurders en aandeelhouders creëert.













Iedere woensdagmiddag fiets ik naar het strand, neem een duik en fiets weer terug. Op Facebook plaats ik later vrijwel altijd een aantal foto's. Eén of meer daarvan plaats ik hier. Steeds vaker schrijf ik mijn tekst (gedeeltelijk) al voor die tocht en voeg er achteraf nog wat zinnen en/of gedachten aan toe.



Geen opmerkingen: