Paradiso, 22 oktober 2015
I awakened to the cry
That the people have the power
To redeem the work of fools Upon the meek the graces shower It' s decreed the people rule *** |
Mijn vader verzamelde de
bekende blauwe (en minder bekende groene) bandjes van Jules Verne.
Als ik 'Naar het middelpunt der aarde'
ga lezen, valt er een treinkaartje uit het boek voor een treinreis van Roosendaal naar
Eindhoven, gedateerd 13 november 1983. Waar zíjn reis heenging weet
ik nog goed. Hij schreef me een week eerder in een brief dat
hij vandaar weer eerder thuis zou zijn dan ik uit het Caraïbisch
gebied.
Ik pak een blauw bandje uit de kast,
omdat Amos Oz in zijn verhaal
van liefde tot duisternis een paar pagina's lang over de Verne
boeken schrijft. Hij noemt Michael Strogoff die door emoties tot
tranen toe geroerd zichzelf en Rusland redt. Gevoelens mogen, leidde de jonge
Oz eruit af. Kaptein Nemo uit 20.000
mijlen onder zee “koesterde een bijna Edward Said achtige
weerzin, zo niet een Frantz Fanon-achtige haat tegen de arrogante
neerbuigendheid van de noordwestelijke wereld,” merkt
de onlangs gestorven auteur op. Nemo legde zich niet bij de
zaken neer, net zo min als Israël dat zou moeten doen en zich zou
moeten richten op het vestigen van een mooie samenleving zoals in het
Het Geheimzinnige eiland vond hij.
De bandjes werden vanaf
eind jaren zeventig opnieuw uitgegeven. Dat waren de exemplaren die
mijn vader aanschafte. Bij antiquariaten in Amsterdam kocht ik wat
originele exemplaren voor hem. De nieuwe druk verschilde maar weinig
van de originele inmiddels wel vergeelde boeken. Gravures heetten destijds nog
gravuren. Het handmatige zetwerk erin is mooier, maar ze vallen wel
van ellende uit elkaar.
Een aantal van de Verne boeken
heb ik ook gelezen. 'Naar het middelpunt ...' riep een geheimzinnige
en spannende sfeer op. Een professor, zijn neef (wetenschapper in
opleiding) en een lokale gids – afgeschilderd als een nobele wilde
(Said en Fanon moesten nog geboren worden) – gaan bij IJsland via
een dode vulkaan op reis.
Er wordt in het boek een theorie
ontwikkeld waarom het niet loeiheet heet zou zijn in het middelpunt
en gesmolten mineralen daardoor iedere mogelijkheid om te reizen onmogelijk
zouden maken. Zo zoekt Verne met kennis in de hand naar fantasie
oplossingen voor natuurverschijnselen die niet passen in zijn verhaal
of naar onderzoeksgegevens die juist worden opgevoerd om het verhaal
te verlevendigen. Het geforceerde ervan maakt de afstand tot het
verhaal zo groot, dat voor mij de spanning verdwijnt die ik er
ongeveer veertig jaar eerder bij voelde.
Misschien pak ik nog wel eens een bandje uit de kast. De verwachting is dan kleiner, hoewel Verne is niet voor niets een begrip geworden. Net als Oz kan ik er ook wel een diepere betekenis in lezen. De reis laat zien dat je met volharding, het met toepassen van kennis en wetenschap bij het beantwoorden van vraagstukken en met meten is weten ver kan komen. Met verstand op pad naar een eindeloze vooruitgang, is dan ook de boodschap. Dat eindeloze bleek niet te kloppen, net als sommige van de rooskleurige gedachten van Oz minder mooi bleken uit te pakken.
Misschien pak ik nog wel eens een bandje uit de kast. De verwachting is dan kleiner, hoewel Verne is niet voor niets een begrip geworden. Net als Oz kan ik er ook wel een diepere betekenis in lezen. De reis laat zien dat je met volharding, het met toepassen van kennis en wetenschap bij het beantwoorden van vraagstukken en met meten is weten ver kan komen. Met verstand op pad naar een eindeloze vooruitgang, is dan ook de boodschap. Dat eindeloze bleek niet te kloppen, net als sommige van de rooskleurige gedachten van Oz minder mooi bleken uit te pakken.
***
Just Kids door
Patti Smith is een boek waarin namen vallen als peren in de
herfst. Bob Dylan, Brian Jones, Janis Joplin, Alan Ginsberg. Ze op
het juiste moment tegenkomen is een deel van het succes van Patti
Smith en het luisteren naar hun adviezen deed haar ook geen kwaad.
Maar het succes is ook het gevolg van haar zelfstandige keuze voor de
stad boven het platteland en de hand grijpen van Robert Mapplethorpe
en daarmee standvastig samen het pad op te stappen van de
kunstenaar in een wild New York. De carière is ook gevolg van het met ziel
en zaligheid maken, bespreken en laten beoordelen van kunst en het welbewust indringen in de entourage van Andy Warhol, die als een
mythische spin in het New Yorkse kunstenaarsweb zit.
Het is de wereld
waar ik als jongen van een jaar of zeventien naar keek met spijt in
het hart dat ik er niet bij had kunnen zijn. Alsof er niet een nieuwe
wereld was gekomen met nieuwe en dezelfde muziek. Dat is de Rock 'n
Roll van iemand die toen hij als twintigjarige in New York was naar
het Vrijheidsbeeld ging en 's avonds op tijd naar bed.
Dat gevoel komt terug als ik lees over de bezoekers van het El Quixote café naast Hotel Chelsea, waar Smith en Applethorn huizen: “Aan de tafel aan mijn linkerzijde huisde Janis Joplin met haar band. Aan de uiterste rechterzijde Grace Slick en Jefferson Airplane, samen met leden van Country Joe and the Fish. Aan de laatste tafel bij de deur zat Jimmy Hendrix, zijn hoofd naar beneden gebogen, te eten met zijn hoed op, tegenover een blonde.” De El Quixiote was mijn café schrijft de dan nog onbekende Patti: “ik voelde me er thuis geen indringer.” Dat al die helden er rondhingen kwam door het ophanden zijnde Woodstock festival. Smith is zo met zichzelf bezig dat ze van het roemruchte festival dan geen weet heeft. Ze groet wel de zangeres van White Rabit en Sally Go 'Round The Roses en wordt zelfs door Grace teruggegroet.
Dat gevoel komt terug als ik lees over de bezoekers van het El Quixote café naast Hotel Chelsea, waar Smith en Applethorn huizen: “Aan de tafel aan mijn linkerzijde huisde Janis Joplin met haar band. Aan de uiterste rechterzijde Grace Slick en Jefferson Airplane, samen met leden van Country Joe and the Fish. Aan de laatste tafel bij de deur zat Jimmy Hendrix, zijn hoofd naar beneden gebogen, te eten met zijn hoed op, tegenover een blonde.” De El Quixiote was mijn café schrijft de dan nog onbekende Patti: “ik voelde me er thuis geen indringer.” Dat al die helden er rondhingen kwam door het ophanden zijnde Woodstock festival. Smith is zo met zichzelf bezig dat ze van het roemruchte festival dan geen weet heeft. Ze groet wel de zangeres van White Rabit en Sally Go 'Round The Roses en wordt zelfs door Grace teruggegroet.
In het boek komt Patti
Smith minder wild over dan haar imago. Ze had een woest vriendje, aan
wiens hand ze wel eens tripte, waarvan ze zijn nogal uitbundige
seksuele fantasieën ook in haar exposities toeliet en die als
zovelen in de jaren tachtig jammerlijk stierf aan aids. Maar het was ook een
meisje dat op bezoek ging bij haar ouders en de moeder van
Mapplethorpe wijsmaakte dat ze zijn echtgenote was. Want ook haar
woeste vriendje was nog bekneld in de familiewaarden en moest zich
verantwoorden.
Smith kan ook gekunsteld
overkomen. Muziek komt op het juiste moment in haar leven,
schilderijen passen perfect bij een situatie die zich voordoet en als
ze ergens optreedt dan hebben ook de Doors van Jim Morrison daar
nadrukkelijk ook gespeeld. De aria Vissi di arte (ik heb geleefd voor
de kunst) klinkt als ze van de broer van Robert hoort dat hij is
gestorven. Je kan je bijna niet voorstellen dat iemand dit verzint,
maar er zijn wel heel veel van die coïncidenties. Het leven als een
kunstwerk en minder als het leven.
Just kids is een boek over
vriend- en kameraadschap. Zonder die vriendschap had ik nu niet
kunnen luisteren naar de soms brave, maar toch vaak vrijgevochten
stem van het kleine meisje uit Germantown, Pennsylvania. Want die
stem kan kabbelen als het beekje in de tuin van je buurman, maar ook
uithalen als een grommende vulkaan. En vooral dat laatste maakt het
luisteren ernaar zo waardevol en echt. Ook mooie zinnen, zoals Jesus died for
somebody's sins but not mine uit het lied Gloria blijft hangen
(het zinnetje staat verschillende keren in het boek).
***
Wat de Golfrijkdom betekent voor Groot-Brittannië
Britse banden met Saoedi-Arabië en de andere Golfmonarchieën staan als nooit tevoren in de schijnwerpers. David Wearing toont de nauwe economische relaties aan tussen Groot-Brittannië en de Golfregio, waarmee brute dictaturen worden gesteund.
Pakistan en de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) besloten begin 2019 hun banden te verstevigen op voor de hand liggende gebieden als olie en gas, maar ook veiligheid en defensie. De Pakistaanse premier bedankte de kroonprins van de Emiraten voor de gulle bijdrage van 3 miljar... lees hier verder
***
Het is moeilijk boekje, omdat je geen empathische gevoelens voor een vrouw wilt hebben die betrokken was bij grote misdaden. Toch is dat wat er gebeurd. Je gaat meeleven, meer begrijpen.
Het verhaal vergoeilijkt helemaal niet de wandaden uit het verleden. Uitdrukkelijk niet juist, zoals hier: “Ik wilde Hanna's misdaad tegelijkertijd begrijpen en veroordelen. Maar daarvoor was die te verschrikkelijk.” Maar het gaat ook niet voor oppervlakkige waarheid van fout en goed. “(..) als ik niet schuldig was, omdat men niet schuldig wordt door het verraden van een misdadigster, dan was ik schuldig omdat ik van een misdadigster had gehouden.” Het is één van de zinnen die verklaart waarom het boek niet De voorgelezene, maar De voorlezer heet. Het is ook een frase waar schuldig meebeweegt met de posities waarin De voorlezer (van 15 jaar) zich veel later in zijn leven verplaatst. Goed bestaat niet meer.
***
Wat de Golfrijkdom betekent voor Groot-Brittannië
Britse banden met Saoedi-Arabië en de andere Golfmonarchieën staan als nooit tevoren in de schijnwerpers. David Wearing toont de nauwe economische relaties aan tussen Groot-Brittannië en de Golfregio, waarmee brute dictaturen worden gesteund.
Pakistan en de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) besloten begin 2019 hun banden te verstevigen op voor de hand liggende gebieden als olie en gas, maar ook veiligheid en defensie. De Pakistaanse premier bedankte de kroonprins van de Emiraten voor de gulle bijdrage van 3 miljar... lees hier verder
De voorlezer van
Bernard Schlink pak ik uit
de kast. Het eerste deel gaat over een jongen van 15 jaar oud die een
vrouw van half dertig voorleest, een intieme ongelijke relatie met haar
heeft, en zelfs met haar op fietsvakantie gaat. In het tweede deel is
de jongen student rechten en komt haar tegen tijdens een proces tegen
bewaaksters van een vrouwenconcentratiekamp.
“Ze
moest totaal uitgeput zijn. Ze vocht niet alleen in het proces. Ze
vocht altijd en had altijd gevochten, niet om te laten zien wat ze
kon, maar om te verbergen wat ze niet kon.”
Het is moeilijk boekje, omdat je geen empathische gevoelens voor een vrouw wilt hebben die betrokken was bij grote misdaden. Toch is dat wat er gebeurd. Je gaat meeleven, meer begrijpen.
Het verhaal vergoeilijkt helemaal niet de wandaden uit het verleden. Uitdrukkelijk niet juist, zoals hier: “Ik wilde Hanna's misdaad tegelijkertijd begrijpen en veroordelen. Maar daarvoor was die te verschrikkelijk.” Maar het gaat ook niet voor oppervlakkige waarheid van fout en goed. “(..) als ik niet schuldig was, omdat men niet schuldig wordt door het verraden van een misdadigster, dan was ik schuldig omdat ik van een misdadigster had gehouden.” Het is één van de zinnen die verklaart waarom het boek niet De voorgelezene, maar De voorlezer heet. Het is ook een frase waar schuldig meebeweegt met de posities waarin De voorlezer (van 15 jaar) zich veel later in zijn leven verplaatst. Goed bestaat niet meer.
Er
staan tal van overdenkingen in het boek waar je even op moet kauwen
om ze door te laten dringen. Dat geldt niet bij de opmerking van het
hoofdpersonage dat hij over het algemeen niet veel afwisseling nodig
heeft bij reisbestemmingen, want hij maakt zich liever vertrouwde
streken meer eigen: “ik
zie daar meer.” Het
is een gedachte waarmee ik vertrouwt ben en bovendien uiterst actueel
in een tijd dat de grens van onze overconsumptie steeds zichtbaarder
wordt.
Ik lees met moeite, maar wel graag. Het voordeel van een boek is dat als je er in zit dat relatief lang duurt. Dat maakt het makkelijker leesbaar dan losse artikelen. Vanaf 31 januari 2018, op de laatste dag van de maand, zet ik kort (het moet het lezen zelf niet in de weg staan) op een rijtje wat ik las. Want ook bij het onthouden kan ik wel wat steun gebruiken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten