woensdag 20 mei 2020

De straat terug

's Morgens kijk ik alvast naar dit blog en hoor een vliegtuig over razen, kkrgggrabraggragkkrkrrrr.
Ik schrijf het gelijk op want zo vaak hoor ik dat niet meer de afgelopen maanden. En dat is geen gemis.

Er wordt veel gesproken en geschreven over het blijvende van verbeteringen - naast alle narigheid - in de samenleving: telewerken, minder vliegverkeer, meer uitgaven voor echte veiligheid. Het lijkt op wensdenken. We zouden de boel op de schop moeten nemen. Maar hoe mooi en duidelijk Rutte ook spreekt, naast de 1½ meter en handen wassen is het meest dominante in zijn persconferenties het begrip economie, die weer aangezwengeld moet worden (zonder een voorbehoud te maken hoe dit dan duurzaam en met oog voor allen moet).

De noodzakelijke organisatie en tegenmacht om dit te veranderen ontstaan niet door zoomen en webinars alleen. Het zou fijn zijn als we weer echt kunnen staken voor een beter klimaatbeleid, als mensen beseffen dat straaljagers kopen, blijkbaar betekent dat Nederland gebruik moet maken van IC-bedden in Duitsland en om dat te veranderen de toegang tot het Ministerie van Oorlog willen blokkeren.

***

De fiets. Ik zou er op willen springen en dan maar trappen tot Sicilië, 2.400 km verderop. Onderweg kom ik de roze petjes van 'n Giro d'Italia etappe tegen en heel veel mooie oude dorpjes en stadjes. Ik moet over bergen en ben weg. Weg van alles: militarisme, werk, thuis, Nederland. Een vlucht, een wereld in waar ik misschien wel thuishoor, waar je achter laat wat mooi was of toch niet beviel. Op weg naar iets wat beter is en anders weer verder.

Het werd het strand van Santpoort. Waar de golven lachten met mijn fantasie. Waar het zand de ruwe plekken van mijn huid schuurde. Waar de zon even op mijn zaterdag al verbrande bol brandde alsof ik er al was. In het Italiaans had ik echter niet verstaan: “Papa de paarden die wild zijn, zijn echt wild.” (Paarden heten cavalli, wild is, gok ik, selvaggio en feroce).

***

De taal, de piano, de stem: "Ich hilfe der Mutter über die Srae," zingtzegt de stem en even later in het Frans "Qui se'n va un peu," want Europa heeft meer talen met muziek erin, naast het Italiaans en het super dominante Engels.



Vorm is ook maar een idee. Loslaten. Dat geldt ook voor de zelfopgelegde structuur van dit blog. Dit keer eens twee liedjes i.p.v. één, omdat ik het niet laten kon. Ze presenteerden het album life in Paradiso, zonder publiek, wel met champagne.


















Iedere woensdagmiddag fiets ik naar het strand, neem een duik en fiets weer terug. Op Facebook plaats ik later vrijwel altijd een aantal foto's. Eén of meer daarvan plaats ik hier. Steeds vaker schrijf ik mijn tekst (gedeeltelijk) al voor die tocht en voeg er achteraf nog wat zinnen en/of gedachten aan toe.

Geen opmerkingen: