woensdag 8 december 2021

rapporten

De ruimte was vroeger een grens voor oorlogsvoering en nu een strijdtoneel, vertelde de Franse Minister van Defensie deze week. Als fietser naar de zee dringt een andere grens zich meer op. Dat is de grens op het strand. De grens waarop Cort van der Linden in de 19e eeuw promoveerde. De grens waarop mensen tegenwoordig stuiten als ze naar het Verenigd Koninkrijk willen om onder de vleugels van bekenden of familie een bestaan op te bouwen in de in de soep draaiende Brexit-economie.

Deze week kwam een rapport uit van Die Linke in het Europees Parlement onder de titel
EU Border Regime: Profiteering from Dehumanisation & Mythologised Technologies. De titel zegt het al. Er zijn bedrijven die verdienen aan de miserie van anderen. Mensen vluchten vanwege oorlog, conflict of om een beter bestaan op te bouwen. Maar grenzen zijn muren, zoals de Chinezen en Romeinen die al bouwden. Europese bedrijven als Airbus, Thales, Leonardo en Indra worden in de studie genoemd als centrale spelers bij de militarisering van de grenzen.

Een dag eerder kwam het gerenommeerde vredesonderzoeksinstituut SIPRI met de jaarlijkse rapportage van de 100 grootste militaire bedrijven van de wereld. Het meest opvallende was dat de sector met hulp van overheden flink gegroeid was tijdens de corona pandemie, die een krimp van 31% van de wereldeconomie veroorzaakte. Wapenverkopen van de Top 100 bedrijven stegen met 17% in 2020 ten opzichte van 2015.

Nog eentje. Het Europees Defensie Agentschap kwam met haar jaarlijkse rapport vol cijfers over de Europese militaire sector. Het EDA constateerde dat de militaire uitgaven met 5% waren gestegen in 2020 in vergelijking met het voorgaande jaar. Maar het is nog lang niet genoeg volgens Commissie.

Welke invloed het eerste corona jaar heeft gehad dat zullen we volgend jaar zien.

Ergens las ik ook nog dat iemand ertegen ageerde dat wapens boven maskers lijken te gaan in India. En inderdaad wapens dienen niet de veiligheid, maar de invulling die elite en militairen daaraan willen geven
ook als dat tenkoste van diezelfde veiligheid gaat. .

***

Misschien moet ik het gewoon niet doen, kijken hoe hard de wind zal waaien en hoe groot de kans is op een bui. Het houdt je maar thuis, terwijl je beter trappen kan.

Het tunneltje onder de Slaperdijk zou dicht zijn. Het is al weken aangekondigd. Opletten dus. Er komen toch hele schoolklassen fietsers vandaan. Het zal wel open zijn. Er wordt nog gewerkt met zwaar materieel, maar de mannen hebben alleen de ruimte afgezet die ze nodig hebben.

Bij mijn bankje maak ik een praatje met de vrouw die iets eerder bijna voor mijn fiets stapte. Van mijn 'toet-toet' schrok ze zich bijna een hardverzakking.

***
Er zijn stemmen die van de woorden klanken met betekenis maken ook voor hen die de taal niet verstaan. Een beetje zoals bij een abstract schilderij. Het geeft richting. Maria Mazzotta is een van die zangeressen die dat kunnen.

Je voelt dat het niet makkelijk is, maar dat de energie wordt ingezet om er het beste van te maken, tegen de klippen op. Ze zingt "laat het regenen. laat het liefde regenen," om alle narigheid voor een moment uit te wissen.











Iedere woensdagmiddag fiets ik naar het strand, neem een duik en fiets weer terug. Op Facebook plaats ik later vrijwel altijd een aantal foto's. Eén of meer daarvan plaats ik hier. Steeds vaker schrijf ik mijn tekst (gedeeltelijk) al voor die tocht en voeg er achteraf nog wat zinnen en/of gedachten aan toe.

Geen opmerkingen: