zaterdag 7 juni 2014

Pinksterlanddagen

Het is al weer jaren geleden dat ik met Pinksteren naar de Camping Tot Vrijheidsbezinning liftte, waar een groot deel van anarchistisch Nederland zich tijdens de zognaamde Pinksterlanddagen verzamelde om te discussiëeren over economie, opvoeding, vrije seks, misstanden her-en-der, ideologie en te kijken naar een voorstelling van Vuile Mong en de Vieze Gasten.

De eerste keren kwam ik nog als overtuigd anarchist. Later vooral omdat ik veel van de ideeën deelde, iets te vertellen had, bekenden wilde zien en zelf ook uitging van pak-het-onrecht-aan. Maar als ik zo'n sticker zie hangen dan merk ik dat het me toch wel goed doet. Dat is niet verrassend.

Dit jaar staat bijvoorbeeld het verweer van soldaten en anarchisten tijdens de eerste wereldoorlog op het programma. De spreker, Ron Blom, promoveerde op dat onderwerp.

Daarnaast is mijn hart nog steeds verknocht aan actie met zoveel mogelijk mensen en met zo min mogelijk rangen en standen in de organisatie. Maar dat betekent niet dat ik politici coût que coûte afkeur zoals op deze sticker.

Wel onderschrijf ik dat veel meer dan nu het geval is inspraak, betrokkenheid en invloed mogelijk moet zijn en de politiek niet boven maar tussen de mensen moet staan. Dat lijkt me een zeer actueel onderwerp in een tijd waarin participatie een toverwoord is, maar staat voor meehuilen met de wolven in het bos en het opvangen van de ballen die de politiek bewust laat vallen.

Geen opmerkingen: