donderdag 19 juni 2014

Rups van de St. Jacobsvlinder

Als ik naar het strand loop, zie ik rupsen over de zandkorrels van de strandopgang struikelen.
Op de terugweg passeer ik een stel met een hele verse baby. Ik zeg wat vriendelijks en van het een komt het ander. Zo vertel ik ze over de rupsen van de St. Jansvlinder.
Gerdien, zo heet de vrouw, zegt dat ze wel rupsen van de St. Jacobsvlinder heeft gezien, tenminste “ze zitten op het St. Jabobskruid, als waardplant,” merkt ze met bescheiden gezag op.
“De St. Jansvlinders hebben stippen, de St. Jacobsvlinders een rode streep en twee stippen per vleugel,” zegt ze met gevoel voor detail.
Thuis zoek ik beiden even op, vlinders en rupsen (die echt niet op elkaar lijken) en het St. Janskruid dat net als St.Jacobskruid geel is, maar toch weer heel anders.

Geen opmerkingen: