vrijdag 29 mei 2020

Racisme


Heggenwinde met rode mijten (Balaustium sp.)

Aan de wind zal het niet liggen, die staat de eerste helft overwegend tegen en op de terugweg dus prettig mee. Het is ook niet te heet, maar soms schiet het even in mijn gedachten: het beeld van het hoofd van de man achter een autoband in een geüniformeerde klem vermoord vanwege een vals biljet van $20. Het zweefde ook door mijn hoofd, omdat ik deze week een retweet van Trump zag waarin iemand zei: “De beste democraat is een dode democraat.” Misschien deed hij het om af te leiden van de 100.000 COVID-19 doden in de VS (maar dan nog is dit een ernstige vorm van haatzaaien).

Op TV zag ik een Belgische man die zei dat hij ook als hoogopgeleide journalist bang was van de politie in de Verenigde Staten. Zelf herinnerde ik me deze week weer hoe ik twee agenten in Bourbon Street een dronken man in elkaar zag beuken. Ik zou na bijna 40 jaar de plek in New Orleans nog herkennen. De Man in the Uniform komt er mee weg, toen waarschijnlijk al, nu zeker. Diezelfde Belg was ook bang voor vuurwapengeweld bij een verlies van Trump tijdens de volgende presidentsverkiezingen. De huidige president is niet de eerste uiterst rechtse deze eeuw, maar wel de meest roekeloze en een man die zichzelf als maat der dingen lijkt te zien.

De zon schijnt als ik dit schrijf en op een grote uienkist staat: IJs Sap ei Kip knoflook. Je kan dat kopen (hoewel de knoflook is al weken op). Ik eet er een sinaasappel, neem nieuw water uit het kraantje, luister naar de vogels en ben weer vertrokken.

(Snoei)afval wateerkant IJsselmeer.


Drie oude mensjes en een krullebol.


2 opmerkingen:

Rondetijd zei

Als ik zie hoe journalisten op het ogenblik bedreigd worden (ook door de politie) terwijl ze hun werk doen kan ik alleen maar concluderen dat er iets flink mis is daar.

martin zei

Ja je houdt je hart vast en hoopt dat er iets goed uit voort zal komen. Toen ik dit schreef wist ik nog niet wat de moord zou veroorzaken.