woensdag 7 oktober 2020

Leve de pedalen.


Het is weer oorlog tussen Azerbeidzjan en Armenië of liever het bestaande conflict om Nagorno-Karabach is weer opgelaaid. Vanuit verschillende landen worden wapens geleverd (ik verstuurde er een paar tweets over).

Het doet me ook denken aan een blog dat ik vijf jaar geleden schreef en waarin ik protesteerdetegen de civiel-militarire samenwerking van het Nederlandse Damen en de overheid van Azerbeidzjan

Een paar jaar later stond het wereldwijde Damen conglomeraat met het hoofdkwartier in Gorinchem op een wapenbeurs in Baku met in de aanbieding zwaar bewapende marine schepen. De een zijn dood is immers het dagelijks brood. Kommer Damen heeft meteen (zie p. 36) toen hij de business rond grote marine schepen instapte, laten horen weinig gevoel voor wapenexportbeperkingen te hebben.

Nederland heeft volgens de maandrapporten de afgelopen 15 jaar geen wapens aan de Azeri's verkocht. Goederen voor tweeërlei gebruik (dual use) beperken zich vrijwel tot producten voor olie-industrie en offshore. Doorvoer draait slechts om een handje vol sportgeweren. Dat is dan weer het goede nieuws.


Vlak bij huis staat een kardinaalsmuts en in de duinen een wasplaat. Uit de kust drommen de wolken die ik eerder op de buienradar zag. De regen is al eerder vandaag gevallen. Vanmorgen las ik in De Telegraaf dat Damen wel vaart bij productie van Belgische vissersschepen. Die schepen zijn afwezig bij de harde westenwind hoe ik ook zoek. En zo blijkt dat je toch net niet alles met alles kan verknopen.

Tijdens de duik verheug ik me nog eens dat ik een lading nieuwe pillen heb weten af te wentelen door te fietsen en zelfs medicijnen die ik nu al 12 jaar gebruik gehalveerd zijn en vermoedelijk dit jaar afgeschaft kunnen worden. Het zijn precies de pillen van het merk dat hier beschreven wordt. Maar ik zat al, en zit nu helemaal, onder de risco waarde. De grootste rottigheid is met het verminderen van die pillen niet verdwenen (en daar blijf ik tegen slikken), maar het doet me goed het lijf meer in eigen hand te nemen. Leve de pedalen.



Black Jesus Experience is een band in Australië die Ethiopische jazz speelt met hiphop, rock, funk invloeden. Ze spelen regelmatig samen met Mulatu Astatke de 77-jarige slagwerker die aan de basis stond van de Ethiopische jazz. Ook hier. Living on stolen land gaat over afgenomen rechten van de Aborigines op de grond down under.

 


Iedere woensdagmiddag fiets ik naar het strand, neem een duik en fiets weer terug. Op Facebook plaats ik later vrijwel altijd een aantal foto's. Eén of meer daarvan plaats ik hier. Steeds vaker schrijf ik mijn tekst (gedeeltelijk) al voor die tocht en voeg er achteraf nog wat zinnen en/of gedachten aan toe.


Geen opmerkingen: