woensdag 3 februari 2021

Politieke show

Help je met een wapenembargo naar Saoedi Arabië de Jeminieten of is het politieke show, zo vraagt schrijver Murad Abdo van het Chinese persbureau Xinhua zich af. Een relevante vraag. De afgelopen week besloot Italië de leveringen aan de Emiraten en Saoedi's te stoppen en de VS om door Trump beloofde leveringen eerst te onderzoeken.

Politieke druk op de Westerse regeringen om wapenleveranties en militaire samenwerking te stoppen totdat een werkende vredesregeling van kracht is, dat zou onze bijdrage moeten zijn. Zonder die druk wordt de cynische bewering uit het Xinhua artikel waarheid, men keert terug naar machtspolitieke uitgangspunten en de bevolking van Jemen zal de dupe zijn.

Uitgebreidere tekst op Broekstukken.

***

Gisteren werd in de muur geboord. Door het beton dat geluiden ver verplaatst weet je nooit wie, wat of waar. Hoewel er kwam een brief van de Woningbouw Vereniging in de bus dat er compensatie nestkasten opgehangen werden voor mussen en vleermuizen. Keurig met een brief dat ze niets en niemand kwaad doen in punten A tot F.

“A. een vleermuis eet per nacht honderden muggen, motten en kleine spinnen,” de WBV weet hoe het de vliegende zoogdieren moet verkopen aan de bewoners. Vanaf B. is ook alles geruststellend. Maar dat laat ik voor wat het is.

Net als dat ik de duik in zee naliet deze week. De nattigheid was alleen te ontlopen door niet te fietsen vandaag. Zelfs het pad was al ondergelopen. Na een tocht in de regen keek ik kledder naar zee en fietste door de regen weer terug.

***

De muziek komt opeens voorbij. Ik ken het, denk ik, die gitaar, die stem. Het duurt even voordat ik Arnold de Boer van The Ex herken. Eigenlijk werd ik getrokken door het pianospel van Oscar Jan Hoogland. Hij was leerling van Misha Mengelberg volgens een tekst onder een andere YouTube van het duo: “Diens invloed hoor je terug in Hooglands manier van spelen en componeren: serieus, maar ook humoristisch.”

Het is aangenaam verpozen met die twee.
































Iedere woensdagmiddag fiets ik naar het strand, neem een duik en fiets weer terug. Op Facebook plaats ik later vrijwel altijd een aantal foto's. Eén of meer daarvan plaats ik hier. Steeds vaker schrijf ik mijn tekst (gedeeltelijk) al voor die tocht en voeg er achteraf nog wat zinnen en/of gedachten aan toe.




Geen opmerkingen: