woensdag 15 september 2021

Klank van de uitverkoop van een goed goedkoop woningbestand

Als ik maandag mijn fiets zit te repareren, hoor ik zoemende schuurmachines. Het is het geluid van het opknappen van leeggekomen huizen. De buurt waar ik woon was een arbeiders- en gepensioneerde schippersbuurt waar mensen in goedkope huurwoningen leefden. De eerste grootschalige woningbouw kwam er zo rond 1880.


De kleine huizen zijn 100-140 jaar later als koffiebroodjes die met wat nieuwe glazuur voor tonnen worden verkocht of voor zo'n € 1.400-2.000 worden verhuurd. Zo verdwenen er de afgelopen 10 jaar honderduizend sociale huurwoningen in Nederland.

Dat gezoem betekent weer een huis minder binnen de Amsterdamse ring voor iemand met een kleine beurs.

***


Het was een weinig fijnzinnige (of gewoon domme) tweet waar ik aan dacht, terwijl in de slootkant naast me de uitgebloeide reuze berenklauw stond. Je kan over het lelijke denken, maar soms is het toch echt beter te kijken naar de rode dahlia's of herfstbladeren of te luisteren naar het ruisen van de zee.

***

De titel PC3 is op zijn zachtst gezegd vreemd, maar PC staat voor politieagen, Police Constable. De tekst ervan is expliciet over de seksuele daad. Zo weinig omwonden dat het nummer zelfs van latere versies is weggelaten. Het komt van de prachtige LP The black-man's Burdon vol bekende popsongs die zeer soul vol worden gebracht, meer nog dan gezongen. Een losse versie van PC3 kan ik niet vinden. Het begint op maar luister gerust het hele album.



Bedenk ik me achteraf dat ik in verband met het eerste onderwerp ook Grantchester Meadows van Pink Floyd had kunnen nemen. Luister maar tot het einde en agelopen met dat gezoem.






















Iedere woensdagmiddag fiets ik naar het strand, neem een duik en fiets weer terug. Op Facebook plaats ik later vrijwel altijd een aantal foto's. Eén of meer daarvan plaats ik hier. Steeds vaker schrijf ik mijn tekst (gedeeltelijk) al voor die tocht en voeg er achteraf nog wat zinnen en/of gedachten aan toe.


2 opmerkingen:

Rondetijd zei

Het lelijke is vaak hardnekkiger. Maar gelukkig, als je er eenmaal vanaf bent komt het niet meer in dezelfde hevigheid terug.

martin zei

Niet alles wat lelijk is verdwijnt, jammer genoeg. Sommige lelijkheid verdwijnt vanzelf, andere kan je inderdaad temperen, weer andere is hardnekkig en steekt steeds opnieuw de kop op. Maar goed de gedachte was goed voor twee foto's die ik anders misschien niet gemaakt zou hebben.