woensdag 29 september 2021

Kracht

Ja ik weet heus wel dat taal, maar zeker ook schrijven de ontwikkeling van de mens collectief en individueel verder heeft geholpen. Vorige week liep ik tegen een onderwerp aan dat ik in mijn hoofd niet uitgedacht kreeg, te complex voor het kleine koppie. Deze week heb ik het op papier gezet en dan ontstaat inderdaad veel meer inzicht en kan je grotere hoeveelheden informatie behappen. Er een artikel van maken was een laatste stap en nu doorzie ik weer een structuur binnen de rapportage van de Nederlandse wapenexporten. Zo loop je in de praktijk tegen de kracht van taal op papier aan. Het artikel aan twee partijen gestuurd. Beide willen er gebruik van maken. Eén liefst het eerst, maar pas in november.

***
Een wielerwedstrijd duurt uren en de commentatoren moeten daar sjeu aan geven. Zo hoorde ik gisteren, de een aan de ander vragen: “Ben jij zo iemand die iets vraagt in de hoop de vraag terug te krijgen?” Het is een gespreksmechanisme dat je zo in een roman kan verwerken. Hoe het wel en niet werkt. Hoe ….etc. Je zou er mee kunnen laten zien dat veel mensen voorspelbaar zijn, maar niet allemaal.

***

Het fietsen ging niet door. Het was te koud en te nat - als ik naar buiten kijk klopt dat - en de rug begaf het 't afgelopen weekeinde, wat gepaard ging met hevige pijn. Beter even binnenblijven. Kijken of ik toch nog wat kiekjes kan schieten voor dit blogje.

***

Eergisteren zag ik haar in een documentaire over Afrikaanse muziek, Rokia Traoré. Van alle Traorés degene die ik het liefste hoor. Kijken of ik kan vinden wat ik heel mooi vindt. 



Ja gevonden. De schreeuw kwam me jaren geleden voor als een ijselijke. Het moet zijn geweest rond het bezoek aan haar concert in het Amsterdamse Westerpark, 16 maart 2016. Inmiddels heb ik veel langere, pijnlijker schreeuwen gehoord, die zonder terughoudendheid persoonlijke of collectieve pijn de muziek binnen brengen.
























Iedere woensdagmiddag fiets ik naar het strand, neem een duik en fiets weer terug. Op Facebook plaats ik later vrijwel altijd een aantal foto's. Eén of meer daarvan plaats ik hier. Steeds vaker schrijf ik mijn tekst (gedeeltelijk) al voor die tocht en voeg er achteraf nog wat zinnen en/of gedachten aan toe.



Geen opmerkingen: