maandag 21 juli 2014

Vakantie (4)

Fiets naar Rouen, trein naar Caen 


Caen

De tocht gaat van de ene kant van de de Somme naar de andere. Het is een mooie klim naar de D928. Die weg speelt nu een bijrol, want ernaast ligt een snellere tolweg. Mijn tocht kronkelt zich om die racebaan voor vakantiegasten en vrachtverkeer. De ene keer ben ík boven dan zie ik de weg boven me. Ik klim en daal. De snelle automobilist houdt een vlakker niveau. Door de heuvels heb ik weinig last van het geraas.

Op een haar na passeer ik het Emaüsklooster van Abbé Pierre. Emaüs betekent voor mij nog steeds de woning van Kees Koning bij de vestiging in Eindhoven. 

Rouen
In Rouen staat de kathedraal in de stijgers en wordt geflankeerd door een even hoge hijskraan en shoppingcentre.

Op het station van deze bisschoppelijke stad is geen fatsoenlijke Nederlandse of Engelse krant te vinden. Ik doe het met twee mindere broeders: De Telegraaf en de weekeditie van The Telegraph. De wereld zou eens doordraaien zonder dat ik het merkte.

De Telegraaf is nog van zaterdag. Veel te verwachten nieuws. Het is alsof de Koude Oorlog weer op zijn hoogtepunt is. Onnadenkende oorlogsretoriek. 'Moordenaars,' een een kop van één woord over de volle breedte. Het Financiële deel brengt het nieuws weer binnen normale proporties. De markten zijn niet onder de indruk van het 'incident', lees ik.

In Caen stap ik uit de trein en fiets via een kom Bo-bun en het tot fort omgebouwde religieuze centrum van de stad over de rondweg en langs de Abdij D'Ardenne de stad uit. De geschiedenis is hier in steen en eten vastgelegd.

Bo-bung in Caen

Geen opmerkingen: