donderdag 24 juli 2014

Vakantie (7)

Martragny




Mijn fiets is net als vorig jaar weer bij de fietsenmaker. Of hij er een week aan kon werken vroeg hij met een blik van, 'wat is dit een oud mormel.' Nu wachten op de auto die me ophaalt. Ben ik toch afhankelijk van benzine voor vervoer.

RTL-belde. Ik heb gezegd dat ik op vakantie ben. Het zal wel om wapenhandel naar Rusland draaien. Die is er niet of nauwelijks, daarvoor hoef ik niet terug naar Nederland. Bovendien: ik ben niet alleen op vakantie.

In 1990 wilde ik wel wat eerder terug toen Desert Shield begon. Daarna heb ik me zeven maanden lang het zweet uit het lijf gewerkt bij het maken van kranten (ik vertaalde zelfs teksten uit Le Monde Diplomatique zonder Frans te kunnen), het te woord staan van de pers en het organiseren van demonstratie en acties.

Nu lees ik een boek. Het eerste hoofdstuk gaat over het 'framen' van de slachtoffers in Gaza 2010. Je zou in die smalle landstrook wonen waar de armoede groot is en de onveiligheid nog groter. Levens moeten eerst meetellen, voordat het tellen van de slachtoffers zin heeft.

Het strand van Port en Bessin ligt achter een rij caissons een paar honderd meter uit de kust. Ze dienden als havenhoofd bij de landing van juni 1944. De vader van mijn vader sleepte caissons naar Dover met de Zwarte Zee, een sleper van Smit. Het schip werd in april dat jaar getorpedeerd en verging met man-en-muis “in korte tijd”, volgens een Brits marine officier en “met een harde knal” volgens een opvarende van een andere Nederlandse sleper die het zag gebeuren. Ik heb me voorgenomen erover te schrijven en weet niet hoe ik het aan moet pakken. Nu sta ik hier naast die caissons.

Het Algemeen Dagblad brengt meer MH17 en Gaza. 


Geen opmerkingen: