Arjan
Lubach maakt afgelopen zondag het grapje dat we net als hij allemaal €
86.000 belasting moeten betalen. Dat is inderdaad een boel geld voor het ophalen van de
vuilnis, onderwijs, gezondheidszorgsysteem, het aanleggen van
autowegen en waterzuivering, kortom de organisatie van een vlot
functionerende samenleving en degelijke infrastructuur. Maar wie
zoveel kan betalen houdt nog veel meer over.
De meeste
mensen komen niet aan dat soort bedragen. Het is logisch dat ze met
weinig plezier hun aanslag betalen, maar je krijgt er wel wat voor
terug. In de Verenigde Staten is dat wel anders. Rick Nolan sinds
februari 2017 lid van de Parlementaire commissie voor transport en
infrastructuur stelde
dan ook niet voor niets:
“We
simply must rebuild America’s infrastructure – our roads,
bridges, locks, highways, ports, pipelines, waterways, railroads and
airports – and lay the foundation for more good-paying jobs from
construction and building to economic and human development
opportunities.”
De afkeer van het belasting betalen heeft tot instortende bruggen en
gaten in de wegen geleid. Nolan vervolgde met: “We
cannot wait until another disaster like the drinking water crisis in
Flint, Michigan, the I-35 bridgecollapse in Minneapolis or
the Amtrak derailment in Philadelphia happens again. It’s time we
become a proactive nation and put this era of neglect to an end.”
Een
overheid met een gevulde schatkist is dan wel handig, maar in de VS
lijkt die kist meer op de Marianne trog dan Mnt. Susofso. In
Nederland denken ook steeds meer mensen – tegen het eigenbelang in
– dat belasting diefstaf is in plaats van overheidsbeleid handen en
voeten geven en enigszins een verdeling van inkomen. Niet de blauwe enveloppen zijn mooi, maar wel (een deel) van wat er mee gefinancierd wordt. Wat mij betreft gaat er wat minder naar Defensie en betalen rijken nog wat meer over hun bezittingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten