De regels van het Ciderhuis van John Irving ben ik gaan herlezen, vanwege opmerkingen die Annie Ernaux erover maakte in Het voorval in een voetnoot over de fascinatie van mannen voor abortus:
“... die ik onmiddellijk in sterke mate herkende bij John Irving, in zijn roman The Cider House Rules. Onder de dekmantel van een personage ziet hij hoe de vrouwen tijdens wrede clandestiene abortussen sterven, aborteert hen vervolgens met de juiste zorg in een modelkliniek of voedt het kind op dat ze na de bevalling afstaan. Droom van baarmoeder en bloed, waarin hij de macht van vrouwen over leven en dood voor zich opeist en reglementeert.”
In de recente Nederlandse vertaling van Het voorval staat deze kritiek in het nawoord. De schrijfster Marja Pruis besteedt een achtste van die tekst om Irving en zijn mannenfantasieën aan te pakken (zie illustratie).
Halverege de jaren tachtig las ik het boek met plezier en ik wilde zien of dit nu anders zou zijn met de woorden van Ernaux en Pruis als leidraad. Toegegeven: ik neigde meteen al naar een verdediging van Irving. Nog steeds is de onechte echtheid, het absurde realisme van de schrijver aangenaam om te lezen. Het voert mee door een wereld die geboetseerd lijkt met vele tinten kleurenklei. Alleen al de manier waarop hoofdpersonage Homer Wells geen adoptieouders vindt is zo hilarisch dat duidelijk wordt dat het boek op een spoor vlak naast de werkelijkheid voortraast. Alsof het uit de realiteit geplukt is, maar toch anders beweegt. Het zou te gemakkelijk zijn om de kritiek van tafel te vegen dat Irving zich als man abortus toe-eigent en daarmee vrouwlevens, omdat het absurde niet voor waar gehouden kan worden en het inderdaad om een fictief personage gaat.
Sterfgevallen
Er
zijn drie vrouwen die sterven door een clandestiene abortus in het
boek, een vrouw overlijdt nadat haar een professionele abortus geweigerd
is door Wilbur Larch terwijl hij daar wel de medische vaardigheden voor bezat. Larch is de latere directeur van het kinderhuis, waar Homer Wells zijn leven begint. Het ellendige gevolg van zijn weigering om in te grijpen was een
aansporing om het anders te gaan doen en daarmee een inleiding op de hoofdmoot van het boek. De tweede stierf als gevolg van een
abortusmiddel dat de vrouw van binnen vernielde. Deze vrouw was eerder in
zijn leven de aanleiding geweest voor Larch zijn toevallige gang naar de
studie verloskunde. Tenslotte is er nog een derde die sterft nadat
een illegale abortus haar lijf zo kapot had gemaakt dat ze niet meer
te redden was ondanks zware inspanningen door de inmiddels zeer oude arts die het zichzelf aanrekent en daarmee toont dat hij niet meer geschikt is. De laatste het minst, maar alle drie de sterfgevallen zijn wezenlijk voor het
verhaal.
Modelkliniek
Dat
het hier over een modelkliniek zou gaan staat haaks op de tekst.
Twee verpleegsters en een academisch opgeleide arts in een weeshuis staan vanaf
begin twintigste eeuw kosteloos klaar voor het verwijderen van de
zogenaamde producten van de conceptie. Die abortussen doen ze op het
gevaar af dat ze een geldboete, een jaar
gevangenisstraf (vijf
jaar Staatsgevangenis
volgens de wetgeving, MB), of beide kunnen krijgen en bovendien
hun medische bevoegdheden kunnen verliezen. Dit ook als de ingreep door de vrouwen
zelf gewenst wordt. Het met donaties op de been gehouden kinderhuis ligt in een door de houtkap
uitgeleefd gebied en in een verder ook doods deel van de staat Maine, waar niemand
wil werken. Er is slechts een armetierig station en er zijn de leegstaande restanten van gebouwen voor houthakkers en houtverwerkers. Vergeleken met het
achteraf kamertje waar Ernaux geaborteerd werd inderdaad veel beter
geoutilleerd, maar een voorbeeld voor hoe het moet zijn zeker niet.
Grootvader
Achterin de roman staan aantekeningen die verklaren waar bepaalde beschrijvingen vandaan komen, vooral die van medische aard.
Het meest opvallende is dat voor Wilbur Larch de
grootvader van de schrijver, dr.
Frederiek C. Irving inspiratie was. Deze opa was een vermaarde
verloskundige en gynaecoloog. Als er sprake is
van een fascinatie dan is die ook ingegeven door de
familiegeschiedenis* van Irving. Delen van de loopbaan, ervaringen,
ingrepen, gebruikte handboeken van C. Irving werden voor in Het
Ciderhuis gebruikt. 'De
droom van baarmoeder en bloed' bestaat uit enkele medische
beschrijvingen: gortdroog of inderdaad pijnlijk beeldend opgetekend. Maar soms
worden handelingen of praktijken van de oude arts Larch bekritiseerd die voor vrouwen
onplezierig zijn. Het lijkt alsof die nuances worden gemist door
Ernaux en Pruis. Irving
komt op zijn grootvader terug in Mijn
rol in de film, een autobiografisch
verhaal dat begint met de carrière en medische publicaties door zijn
grootvader. Deze biografie bevat ook een wrang overzicht van de
geschiedenis van de abortuspolitiek in de Verenigde Staten. (Voor de
ontwikkeling van die wetgeving in Maine zie
hier.)
NIEMAND
Het
Ciderhuis geeft veel argumenten waarom abortus uit de
illegaliteit gehaald moest worden. Al op pagina 18 staat dat niemand
een vrouw zou mogen dwingen een kind te krijgen. NIEMAND, meldt de
tekst in hoofdletters. De vrouw heeft immers het recht te kiezen.
En zo zijn er nog veel meer
redenen voor het legaliseren van abortus beschreven. De woorden Baas
in eigen buik
staan niet het boek, maar variaties daarop te over. Tegenstanders van abortus zouden zich beter kunnen richten op een menswaardig leven van de levenden wordt onder andere beweerd. Bij publicatie in 1985 is de ingreep wettelijk geregeld. Maar onomstreden is de abortuswetgeving ook dan zeker niet (wat
zelfs in 2022 nog zou blijken bij het verwerpen van federale wetgeving op
dit gebied.) Op dat moment is Reagan aan de macht en neemt de moral
majority
een enorme vlucht en keren velen zich tegen het recht op abortus. Het
is een onderwerp dat Irving actief bezig blijft houden. In
2012 vertelt hij bijvoorbeeld:
“elke Republikeinse presidentskandidaat heeft zich bezondigd aan
antihomo-opmerkingen en is tegen abortus en tegen het homohuwelijk.”
Je hebt 't over kindermoord
Ik zeg "jij bent niet goed wijs"
Of luister naar Vrijheid, Gelijkheid en Zusterschap een lied vol beloftes: Heel Texas kent abortus met een buddy aan je zij
Schurend
Een
enkele keer is het boek nogal plastisch bij beschrijvingen over het
inwendige van het vrouwenlichaam. Dat het tot een schurend gevoel
leidt als een man zo over het vrouwenlijf in een ongemakkelijke
situatie schrijft, is te begrijpen. Het gaat over
een wezenlijke keuze in het leven en daar dan licht absurde teksten
omheen schrijven kan storen of je vindt het anderzijds door die lichtheid juist
dragelijk. Dat gaat over stijl. Mogen mannen wel over abortus schrijven? Het lijkt mij wenselijk. Vrouwen worden al dan
niet gewenst zwanger, maar zonder man zal dit niet snel lukken; die
heeft dus ook een verantwoordelijkheid in deze. Erover schrijven is
een methode om die betrokkenheid om te zetten in een mening. De vrouw
staat in De
Regels
voorop, dat maakt Irving herhaaldelijk duidelijk.
De
andere onderwerpen van het boek, de seizoensgebonden arbeidsmigratie
binnen de Verenigde Staten, vriendschap, en de levenshouding van de
wees laat ik maar buiten deze korte reactie. Het herlezen is daar
immers niet om begonnen, maar ze zijn toch ook prominent aanwezig in
het boek. Sterker nog de appelpluk en de verschillende regels die daarbij opduiken heeft het
zijn titel opgeleverd. En ook daar schuurt het.
Snobisme
Dat Irving dikke boeken van meer dan 700 pagina's
schrijft, waar Pruis op wijst, dat lijkt een betekenisloze zijstraat, slechts bedoeld om
hem af te serveren als bladvuller. Daarin voel je het dedain dat echte
geschoolde literatuurkenners voor hem hebben.
Nut
Verzinsels
kunnen belangrijker zijn dan het ware leven; je kan een beeld
oproepen dat niet echt is en dat ook nooit echt zou zijn, maar dat
echter moet lijken en beter moet worden afgeschilderd dan alles wat
echt is; het moet in elk geval mogelijk klinken, zo overweegt een
schrijver in de dop bij het Ciderhuis. Het zijn niet toevallig woorden die passen bij
de stijl van Irving. Ernaux en vooral Pruis hebben het niet op hem, maar ze hebben mij wel dit boek weer uit de
kast laten trekken. Dat bezorgde verzinsels waarvan de lichte
toon is doordrongen van visies op de mens, zijn bochtige leven en
zijn mogelijke nut in de maatschappij. Veilig appels plukken kunnen
we allemaal, maar doen waar gebrek aan vakkennis bestaat, ook al is
dat illegaal, dat kan veel van je leven kosten, maar anderen veel opleveren. De regels dat dit niet mag moet je dan ook aan je laars lappen.
Dat is verre van een lichte overweging, maar een met grote reikwijdte.
Noot:
* De al vroeg verdwenen vader van de schrijver, een piloot, is ook in het verhaal verwerkt.
Ik lees met moeite, maar wel graag. Het voordeel van een boek is dat als je er in zit dat relatief lang duurt. Dat maakt het makkelijker leesbaar dan losse artikelen. Vanaf januari 2018 schrijf ik iets over wat ik las. Eerst per maand. Inmiddels per boek. Aan het eind van het jaar komt er een overzicht. Want ook bij het onthouden kan ik wel wat steun gebruiken.
4 opmerkingen:
Ik geloof niet dat ik het boek ga lezen, wat niet wegneemt dat je recensie weer schitterend en zo mooi onderbouwd is. Je (her-)lezen naar aanleiding van een ander boek is een mooie gewoonte. Ik doe het ook wel, maar wacht eigenlijk vaak te lang tussen het nieuwe boek en de aanleiding, waardoor die link vervaagt.
Eigenlijk lees ik te weinig om dat echt te doen. Dit weekeinde heb ik erg veel gelezen. En dan nog doe ik ruim een week met het boek dat ik onder handen heb, met ook weer verwijzingen naar anderen die ik niet ken, zoals de dichter Robert Lowell die The Dolphin schreef. Die bundel en zijn achtergrond raakt aan een centrale gedachte in Lessons door Ian McEwan. Wat is het waard om kunst te kunnen maken? Hoe naar en egocentrisch mag je daarvoor zijn?
Ik merk dat ik dit voortrazende verhaal vergelijk met het Ciderhuis. Dat is onzinnig; het is immers geen wedstrijd. De kritiek heeft me geraakt, misschien omdat ik nog steeds die VMBO'er ben die afgezeken kan worden door hen die doorgeleerd hebben en Irving aan het begin staat van mijn plezier in het lezen als 'volwassene'.
Dat laatste, ja, het komt me bekend voor. Spijt dat ik niet heb doorgeleerd? Ja en nee. Ik zou gekozen hebben voor iets wat ik niet wilde. Dan maar niets dus. En later spijt.
Gelukkig heb ik er niet vaak last van. Uiteindelijk heb ik op het avond VWO gekozen om het niet af te maken, maar volop in de vredesacties te duiken. Dat heeft me ook veel gebracht. Overigens leerde ik Irving binnen de marine kennen door een matroos wasser (voor kleren en lakens. Hij heeft later wel doorgeleeerd).
Een reactie posten