De
avond is ongemak door
Marieke
Lucas Rijneveld
is beklemmend en naargeestig. Rijneveld is een opvallend schrijver.
Normaal gesproken laat ik romans over een streng gereformeerd leven
langs me heen gaan. Ze kunnen me niet boeien en de wereld van Van
der Staaij en zijn mannenbroeders maken me alleen maar boos. Toen dit
werk van Rijneveld op de stapel terecht kwam, maakte ik een
uitzondering. Dit vanwege de bijzondere aanwezigheid van deze tussenmens
in de Nederlandse literaire wereld. Zelfs de koning citeerde hun gedicht Alles
bewoonbaar in zijn kersttoespraak.
Het
ongemak draait om een boerengezin, vader, moeder, zoon en twee
dochters. Ze worden allemaal gekweld en getormenteerd door het
verlies van de broer of zoon die onder het ijs verdween. “Het
is een verbluffend romandebuut dat is doortrokken van seksualiteit,
geloof en de smerigheid van het bestaan,”
meldt de achterflap. Sadisme ontbreekt in die opsomming, terwijl dat
een voorname rol speelt op een manier die je ook in veel Japanse
romans tegenkomt: inderdaad vol ongemak. De seksualiteit is
verwrongen, incestueus of hooguit nog onbegrepen zelfbevrediging.
Het geloof is vooral het schermen met bijbelteksten: de teksten van een wrekende God.
De oudste broer is niet bepaalt het
zonnetje in huis. Een van zijn grappen is zijn mond vol gekauwde
aardappel vermengd met stukjes snijboom opendoen als beeldend antwoord op de vraag hoe een ongeluk
in een voetgangerstunnel eruitziet; en dat is dan nog keurig voor
zijn doen. Hij is een van god losgeslagen naarling.
Het niet kunnen duiden van de omstandigheden in de benauwde
wereld lijkt mij het hoofdmotto van het boek. Jas, de middelste van de
kinderen en de vertelster, heeft een levendige fantasie. Ze moet
daar ook woorden aan leren geven volgens haar lerares. Zo niet dan blijft
alles en iedereen in je zitten en is alleen nog het eeuwige
donker over, zoals bij de binnenkant van naar binnen gefrommelde
zwarte kousen. Nog donkerder is het in de mollengangen waar iedereen
op zichzelf leeft en zijn eigen donker moet bevechten.
Hoe zal
de maan zich gevoeld hebben toen Neil Armstrong erop stapte, vraagt
Jas zich af. De astronaut was eindelijk iemand die de moeite nam
dichterbij te komen. Er zijn meer metaforen voor eenzaamheid en een
gebrek aan warm ouderschap. Jaloers zijn op de stofzuiger, omdat die
door moeder door het huis wordt getrokken en met aandacht leeggemaakt, is daarvan
een extreem voorbeeld. Hoe twee van de weg geraapte padden in een
doos op de vader en moeder lijken, is een sterk staaltje beeldspraak
in dezelfde richting.
De deprimerende sfeer in het gezin wordt nog
versterkt door de mond en klauwzeer uitbraak, waarna alle
koeien worden gedood en afgevoerd. De stal staat dan leeg. De ziel is
uit de boerderij.
Een goed
rotverhaal schrijven is een kunst, maar wat mij betreft kan je De
avond is ongemak ook laten liggen. Een dergelijke aanbeveling is pretentieus bij een boek dat grote prijzen won. Maar er zijn teveel
koude rillingen, waarvoor bij mij als ruil te weinig nieuwe inzichten terugkomen. Mijn
hekel aan de streng gereformeerde knevelgodsdienst vol
Statenvertalingsteksten en het mededogen voor de slachtoffers ervan is
door dit boek versterkt noch verzwakt. Ze zijn gebleven.
Ik lees met moeite, maar wel graag. Het voordeel van een boek is dat als je er in zit dat relatief lang duurt. Dat maakt het makkelijker leesbaar dan losse artikelen. Vanaf januari 2018 schrijf ik iets over wat ik las. Eerst per maand. Inmiddels per boek. Aan het eind van het jaar komt er een overzicht. Want ook bij het onthouden kan ik wel wat steun gebruiken.
2 opmerkingen:
Het is door dit boek dat ik Rijneveld met interesse ben gaan volgen. Die zwarte, die uitzichtloosheid, lukt dat om dit te schrijven als je zelf niet zo bent? Wellicht heb je gelijk dat hij niks nieuws brengt, maar hoe hij het oude vertelt, ik vind het groots.
Ron ik pende die afsluitende alinea dan ook met ongemak neer. Maar wel inclusief die eerste zin. Soms kan iets goed zijn, maar toch niet voor jou.
Een reactie posten