De
vinder is geënt op een Kosovaars gezin
met tien kinderen dat in 1998 naar België kwam. De vluchtelingen werden door
bewoners van het dorp Viersel bij Antwerpen opgevangen. Toen het in
1999 werd uitgewezen, zorgde massaal protest ervoor
dat hen toch asiel werd verleend. De gebeurtenis leidden tot een fictef verhaal.
Jimmy is een voorbeeldig
leerling en helpt op school een zoon van het gezin, Tristan Ibrahimi.
Ze worden vrienden. Jimmy stelt lessen voor hem op, ook voor na
school. Verder fietst hij dagelijks een ronde langs automaten om verloren
munten te vinden, spaart flippo's voor hem zelf en wat dubbel is
stopt hij in een album voor zijn vriend. Die wil hij deelgenoot maken van zijn
verzamelhobby.
Het eerste hoofdstuk biedt
voldoende mogelijkheden om een gesprek met de klas op te zetten.
Verzamelen, toen en nu eventueel in samenhang met de overdenking van Jimmy:
“Het leek hem aannemelijk dat wie
recent zijn hele hebben en en houden had moeten achterlaten, niet
meteen zin had in het bemachtigen van zo veel mogelijk plastic
schijfjes van enkele centimeters doorsnede.” Het gezin Ibrahimi blijkt een grote verzameling opzich en
misschien is het vullen van mappen in zo'n omgeving minder
interessant, bedenkt hij zich. Zelf komt hij uit een gemankeerd
gezin. Je kan ook de vraag opwerpen wat je doet als je €250
vindt.
De
steun van het dorp voor de vluchtelingen is zo groot dat de gebrachte spullen al snel niet meer te
verwerken zijn door de Ibrahimi's. Ze zetten een bord in de tuin met
de tekst dat ze alles al hebben en iedereen bedanken voor de giften.
Toch bleven de meubels, en dozen met speelgoed komen. Het verlangen een
goede daad te doen was groter dan de noodzaak. De er bij horende
gewenste dankbaarheid voor opgedrongen aardigheid komt een paar keer terug in
het boek. Maar de verhouding tussen hulpbehoevende en helper is minder eenduidig dan de tweede misschien wenst, zo blijkt.
Als
deze frictie niet tot een gesprek met de klas leidt dan wel de
geheime opdracht die begint in een koud bad. Wat zou jij doen voor een
vriend? Die vraag kan je ook bewaren voor het derde hoofdstuk (er
zijn er vier, voor een week lang voorleesplezier en een afsluitende opdracht). Daar eet Jimmy een
rauwe slak met de smaak van champignons als het hem gevraagd
wordt.
Als de brave borst toch onraad ruikt en vragen gaat stellen bij de plannen van
Tristan en zijn zus Jetmina om het gezin voor uitwijzing te behoeden, dan stelt
zij dat als ze zo dom waren als Jimmy hen afschildert,
ze de vlucht naar België niet overleefd zouden hebben. Die vlucht heeft hen
dieper getekend dan ze zelf beseffen. Dat is misschien het moeilijkste om
te bespreken. Want dat mensen moeten vluchten en hoe dit vaak
verloopt is ellendig, diep triest, onrechtvaardig en ook een kwart
eeuw nadat de Kosovaren hier naartoe kwamen een nog minstens even
hartverscheurende en niet goed geregelde kwestie die mensen kwetst en de vernieling in helpt.
Het boek is
er niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor de meester. Die kan
genieten van beeldspraak die iets duidelijk maakt zoals een hulpeloze wesp die spartelt in de frisdrank. Maar hij moet er soms ook op
gewezen worden dat vluchtelingen mensen zijn met eigen
capaciteiten - en geen categorie voor een verzameling - en je daar zorgvuldig mee om moet gaan. Dat is helaas
geen betekenisloos appel.
Ik lees met moeite, maar wel graag. Het voordeel van een boek is dat als je er in zit dat relatief lang duurt. Dat maakt het makkelijker leesbaar dan losse artikelen. Vanaf januari 2018 schrijf ik iets over wat ik las. Eerst per maand. Inmiddels per boek. Aan het eind van het jaar komt er een overzicht. Want ook bij het onthouden kan ik wel wat steun gebruiken.
2 opmerkingen:
Blijft actueel, het vluchtelingenpunt. Van een probleem kun je eigenlijk al lang niet meer spreken. Het is helaas een vaste waarde geworden waar elke regering een lange-termijn-beleid moet volgen. Het boek lijkt me interessant.
Wow het woord probleem terug naar zijn betekenis en gedefinieerd als kwestie die je op kan of moet lossen. Dit probleem groeit inderdaad alleen maar, zie grafiek hier: https://www.unhcr.org/blogs/wp-content/uploads/sites/48/2018/08/graph.png.
Een reactie posten