Wielrenners, en in deze tijd van het jaar
veldrijders, hebben de benen niet of juist wel. Vaak vind ik
het een vaag begrip, 'de benen hebben'. Ze zijn er altijd, verstandige inspanning en
doortrappen dan komt het wel, maar vandaag had ik ook de benen
niet. Ik zat hard te malen, maar kwam niet erg vooruit.
Wel zag ik veel vogels, na een torenvalk en een
fazant ben ik erop gaan letten. Het waren aalscholvers, blauwe
reigers, buizerd (ving een prooi), drieteentrandlopers, eksters,
grauwe ganzen, grote zilverreigers, kauwtjes, kraaien, krakeenden, kuifeenden,
meerkoeten, ooievaar, smienten, waterhoentjes, wilde eenden,
zilvermeeuw, en zwanen. En ik heb niet eens gezocht naar de
merels, halsbandparkieten, mezen en spreeuwen die ik hoorde.
De
afgelopen week was de week van het opgenomen films kijken. Twee
met Penélope Cruz (Madres
paralelas en Todos
lo saben), maar wel van verschillende regisseurs. Waarbij ik eerste de
boeiendste vond en die ik als een van de weinigen van Almodóvar nog niet had gezien. Naast de kwesties
van moederschap en vriendschap werd ook stelling genomen voor het
blootleggen van de misdaden van het Franco regime en het verleden
niet uit de weg gaan omdat dit meer rust zou geven. De tweede had
als thema de onder de oppervlakte liggende spanningen in families
die kunnen uitbarsten als er iets ernstigs gebeurt.
Verder
nog twee films spelend in Argentinië. Eén nogal ruige, wat
oudere film over twee homo's uit Hong Kong die vertrokken zijn
naar Buenos Aires (Happy
Together, 春光乍洩)). Hun relatie loopt er op de klippen. Het mooist eruit vond ik dat ik er
de transportbrug van Buenos Aires op zag (de enige nog werkende die ik nooit bezocht). De andere over een vrouw
die onderweg is naar een nieuwe baan, haar tas kwijtraakt en
ernaar opzoek gaat met een oudere alleenstaande man, La
Novia del Desierto. Na een nacht met hem kiest ze toch voor
haar eigen bestaan. Ook Todos lo Saben had een link naar het land van het zilver.
Dan kwamen er nog twee films die het
meeste indruk op me maakten van de Japanse regisseuse Naomi
Kawase (True
Mothers, 朝が来 en
Radiance,
光). De eerste was unsettling
las ik, en inderdaad had ik het
regelmatig te kwaad. Er waren ook zaken die ik er in mistte: de
rol van de man bij de conceptie en de daaruit volgende
verantwoordelijkheid en voorbehoedsmiddelen om zwangerschap te
voorkomen. De tweede moet ik zeker nog een keer kijken omdat alles
niet in een keer overkwam en die had afscheid nemen van wat je niet meer kan als belangrijk thema. (Overigens kwam ik hetzelfde woord 光 (licht) al eens
tegen in de Koreaanse roman Greek Lessons. Blijkbaar gebruiken beide talen dit mooie symbool voor licht/glans. Kawase kende ik al van de
film Sweet Bean
(あん).
Een film over bescheidenheid met volledige inzet om iets moois te
maken, ondanks wat op de achtergrond speelt of misschien wel juist daarom. Die film is zo lief dat het genot geeft.
Maar misschien
zijn door al dat film kijken mijn benen in de slaapstand gaan
staan. Ach dit gezien en toch ook het strand gehaald en me zelfs
weten te verdapperen om in zee te stappen, omgeduwd door harde
golven en op 't strand was ik een interessant levend wezen voor
een hond die steeds op me af kwam.Dan maar even niet 'de benen'.
|
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten