zondag 13 oktober 2013

Open of dicht?

Ik woon tussen water en aan alle kanten zijn bruggen. Oostwaarts van mijn huis ligt op 800 meter de verste en aan dezelfde kant op een meter of 150 ook de dichtstbijzijndste. Alleen aan de noordkant zijn er geen, maar wel ponten en voor auto's zijn er tunnels onder IJ en het Noordzeekanaal door.

Westwaarts ligt een doorgaande scheepsvaart route voor plezier- en beroepsvaart. Dat de brug daarover open is, komt nogal eens voor. Maar als ik dan zo'n jacht of binnenvaartschip voorbij zie tuffen en achter me een file zie ontstaan dan gaat het er bij mij niet in dat de brug open is. Hij is juist gesloten. Gesloten voor mij en al die andere weggebruikers die de brug over willen om naar hun werk, school, de winkel of wat dan ook te gaan.

Het wachten hoort bij de charme van tussen water wonen. En soms kan je door net iets harder te trappen sneller zijn dan de sluitende slagboom voor de brug. Maar een gesloten brug is dicht en niet open.

Op de foto (gemaakt 27/9/13) de hefbrug van Boskoop die tot 1 november gesloten blijft. Voor fietsers en voetgangers ligt er een pontonbrug.

4 opmerkingen:

Antoinette Duijsters zei

Lijkt me best een leuke buurt.

martin zei

Antoinette is het ook. Daar wordt ook wel hard aangewerkt door bewoners, woningbouw, ondernemers en stadsdeel. Ik doe de Facebook pagina van het buurtje samen met twee anderen.

Jan de Stripman zei

Het taalgebruik komt vast uit een tijd dat scheepvaart veel belangrijker was dan verkeer over land...

martin zei

Als vrijwel iedereen rustig staat te wachten totdat een Nieuwgeld type voorbij is gevaren, lijkt dat nog steeds zo te zijn.