woensdag 8 juni 2016

Bevoorrecht, Duinkerken – Camber, 8 juni 2016


De boot vertrekt van elders, een kilometer of 20 verderop, dwars door industrieel-stedelijk gebied. Op mijn oude kaart vertrokken de schepen uit de oude haven. Gisteren zag ik het al. Het is logisch. Het scheepsverkeer is veranderd, leek het met het toenemende vlieg- en treintunnelverkeer afgelopen met de bootdiensten, toch varen de schepen nu vooral vrachtverkeer, veelal Oost-Europees. De chauffeurs hebben gelijk een paar rusturen binnen.


De vrachtwagens gaan allemaal door de scanner. Als ze daarna keurig opgelijnd staan om aan boord te rijden, komt er een team met een lief snuffelhondje voorbij. Om het terrein staan hekken waarbij die rond de toekomstige kruisraketten basis van destijds in Woensdrecht verbleken. De scherpe kantjes van het Europese vluchtingenvraagstuk worden hier meer dan zichtbaar. Zelf moest ik twee keer door de douane – Frans en Brits – en dat was alles. Mijn bevoorrechte positie als Nederlander. Als de Engelsen hiervoor een Brexit willen ...

Over Brexit lees ik in The Guardian dat het enorme kwaadheid is dat de lonen zijn gekelderd, werk is verdwenen en dat dit veelal wordt afgewenteld op immigranten. Hoe neem je de voedingsbodem daarvoor weg is dan de vraag.
Citaat van de dag

“Unless companies here and across the globe reign in executive salaries, pay their fair share of taxes and invest in decent jobs the yawning gap between the haves and have-nots will continue to grow.”

Geen opmerkingen: