donderdag 13 oktober 2016

opleukwindwijzerbootje



Er zijn dingen in de stad waar je al honderd keer langs gekomen bent en die je toch nog nooit zag. Dit bootje is daar een voorbeeld van. Onlangs stond ik stil voor iets anders en mijn blik richte zich omhoog. Pas toen zag ik het boven op het Lloyd Hotel.

Het Lloyd Hotel was ooit een plek om te vertrekken uit Nederland. "Van 1921 tot 1936 deed het gebouw dienst als tijdelijk verblijf voor landverhuizers. Gedurende die periode reisden duizenden emigranten - veelal arme Oost-Europese joden die de pogroms waren ontvlucht - via de KHL naar Zuid-Amerika," aldus wiki.

Even twijfelde ik of ik niet gefopt was met een opleukwindwijzerbootje in een stuk stad dat de afgelopen decennia flink op de schop genomen werd. Maar op oude foto's -- gemaakt nog voordat het gebouw in gebruik genoemen was --, zie ik het al staan. Gewoon nog nooit goed gekeken.

Geen opmerkingen: