woensdag 12 oktober 2016

Visserij propaganda


Vlak nadat ik deze foto op Facebook plaats, kijk ik naar Rot op met je milieu. Zes kandidaten met een uitgesproken mening over het milieu worden door judoka Dennis van der Geest op sleeptouw genomen. 

Drie van de kandidaten mogen deze uitzending mee op net zo'n vissersboot als hierboven; een vleeseter, een vegetariĆ«r en een veganist. Het gaat over bijvangst die binnenkort mee moet naar land. Voor sommige vissers is het al zo ver: krattenvol worden geland en daarna overgoten met een rode vloeistof om het onverkoopbaar te maken. Ondermaatse vis gaat de vuilverbranding in om vissers te bewegen preciezer te vangen, stelt men onterecht in het programma. 

Vis als afval ziet er vreselijk uit, zo vinden ook de kandidaten. Maar zal het werken? Het systeem dat de visser nu gebruikt ziet er redelijk uit voor mij als leek. Hoewel al de gevangen zeesteren aangeven dat het net vlak over de bodem schraapt. Maar ik herinner me ook een programma waarin Parlevliet & Van der Plas tonnen ondermaatse vis dood overboord zette. Dat was nog veel smeriger.

Zien we in Rot op een voorbeeld van Europese regels die ons tussen wal en schip brengen? Het programma helpt niet bij het bepalen van een standpunt. Niets over uitzonderingen in de regeling, waarop wel teruggezet kan worden. Sterker nog er wordt maar wat gezegd door de redactie. De vis mag wel verwerkt worden. Het op de emoties spelen met onware informatie is eigenlijk een schandalig voorbeeld van propaganda. Overigens wel een mooi programma om te leren hoe je mensen kan bereiken. Maar feiten niets dan de feiten a.j.b.



Iedere woensdagmiddag fiets ik naar het strand, neem een duik en fiets weer terug. Op Facebook plaats ik later vrijwel altijd een korte tekst met een aantal foto's waar van die hierboven er een is.

Geen opmerkingen: