zaterdag 9 november 2019

Meer dan 80 jaar geleden


Zo 'n dag: bij vertrek staan huizenhoog de december festiviteiten aan de horizon; het voornemen is om onderweg een surprise te bedenken en het onderwerp voor een nieuwe column; en in de stad lopen dagjesmensen over de weg alsof ze in hun eigen achtertuin flaneren.

Maar de zon schijnt op het water vol futen, water dat wordt omzoomd door basalt met daarop honderden witte en blauwe reigers (niet alleen de kleur verschilt, ook de roep die van de witte krrrrrrreeeeuh klinkt vriendelijk, die van de blauwe – nee ik doe geen poging – ijselijk); en alles blijft achter op de dijk. Pas in die trein terug bedenk ik zowel het onderwerp voor die column als een surprise.

Het is geen quiz maar toch weet ik zeker dat er mensen zijn die meteen het juiste jaartal achter 3 oktober invullen.

Deze week was mijn portemonnee affaire weer afgerond. Woensdag ontving ik net te laat mijn vervangende OV-kaart. Ik moest in Schiedam zijn voor de rouwplechtigheid bij de begrafenis van een oom. In een goede afscheidsbijeenkomst hoor je altijd op de valreep nog nieuwe dingen over iemand, dat was ook hier zo, en ook dingen die je al weet, dat hoort ook. Hier gingen ze tot mijn vroege jeugd terug. Maar in een kerkdienst voel ik me wel wat verloren. Er zijn er vast meer die er het hunne van denken. Er is zoveel dat ik niet deel en zelfs niet kan begrijpen. Dan maar letten op wat wel aanspreekt. (Praktisch als ze weer eens een haag organiseeren, dan pak ik een stoel mee.)

Het was de oom die zo treffend typeerde dat hij op “zijn energie op bezoek was.” Als de visite is afgelopen dan is de energie op en stort je in. Het is een mij bekend fenomeen. Het niet verwonderlijk dat het de laatste keer was dat ik hem zag, toen hij dit zei.





Stoomgemaal Echten
















Geen opmerkingen: