De hoofdstad
van
Robert
Menasse
begint met een proloog waarin de personages voorbijkomen die later
in het verhaal gevlochten worden. Ze staan ook overzichtelijk in een
lijstje achter in het boek.
De eerste pagina bevat zinnen
waardoor je weet van dit boek ga ik genieten. Er zijn mensen die
eindeloos denken over een eerste zin, misschien deed Menasse dat ook
wel. Het werd: “Daar
loopt een varken.”
En dat midden door Brussel. Er komt ook een lievelingszin van een
personage voorbij: “Dat
was alles.”
De derde zin die ik van de pagina haal is de kortste: “Bezemschoon.”
Zo
zit je voor de moord, die ook al snel komt, al prettig in de roman
waarin de Europese Unie en Brussel een hoofdrol spelen. Zo zou je tenminste gezien
de titel denken.
Brussel
Het speelt in Brussel, maar gaat slechts een
beetje over de stad. Het eindigt wel op metrostation Maalbeek waar
een aanslag wordt gepleegd, zoals ook in de werkelijkheid gebeurde. Fictie en realiteit overlappen (maar niet volledig) en dat gebeurt in dit boek wel meer en veelal terloops.
De stad Brussel komt er verder bekaaid vanaf. Er wordt wat gegeten,
gedronken, verbouwd en verhuisd. Niet veel meer dan dat. De hoofdstad
gaat ook niet over de Europese Unie. Europese Raad en Parlement
spelen nauwelijks een rol. Het gaat over de Europese Commissie, de
mensen die daar werken, de machinaties binnen en de de machtsrelaties tussen
de verschillende Commissies: het belang van Handel en het geringe
belang van Cultuur en Onderwijs. Hoe de voorzitter een buikspreker is
in de handen van zijn kabinet. En toch gaat het wel over de Europese
Unie. Maar dan anders. Het is een pleidooi voor het terugkeren naar
de oorspronkelijk zingeving ervoor (al dan niet voor PR bedoeld):
nooit meer oorlog. Hier vooral vertaald naar nooit meer Auschwitz. En
een pleidooi voor een afscheid van afzonderlijke lidstaten met
nationale belangen
Carrière
De mensen die het boek kleuren zijn divers.
Van een oude man die naar een appartement gaat verhuizen en als jonge
man zijn ouders en broertje verloor in een wegrijdend donker gat, via
een afgedankte commissaris, een Poolse strijder met een license
to kill van
een katholieke organisatie gevestigd in Poznań met banden met de
NAVO*, naar verschillende mensen die werken bij de Europese
Commissie. Je leert snel hoe je carrière moet maken in de logge
instituties. Zeg bijvoorbeeld nooit nee op een functiewisseling, die
zijn net als zichtbaarheid nodig om hogerop te komen. Er wordt ook
beschreven dat je voorstellen niet zomaar in moet brengen, maar eerst
voor moet weken om ze er door te krijgen.
Netwerken
Ook op de fiets kan
je netwerken. Er is de EU
Cycling Group
die mensen wegwijs maakt op de tweewieler in de stad. Dat de EU
bestaat uit verschillende nationaliteiten, met verschillende
belangen, dat wisten we al. Dat er ook sprake is van verschillend
fietsgedrag, leren we van Menasse. Duitsers op racefietsen, velen
gewoon sportief en Nederlanders en medewerkers uit Romaanse landen op
'oma' fietsen. Het boek pleziert met de aandacht hiervoor nog meer.
Protest in een vliegtuig tegen het uitzetten van vluchtelingen doet
daar een schepje bovenop. Vluchtelingen en het verdienen aan hun reis
naar veiligheid, komen later in het boek nog een keer met een knal terug.
EPP
De
eerste zin over het varken wordt gevolgd door nog veel meer varkens. De medewerker in de Commissie Cultuur en Onderwijs is
zoon van een Oostenrijkse varkensboer. Het bedrijf is overgenomen
door zijn broer die in Brussel lobbyt voor de varkenssector en denkt
zijn broer die werkt in de Commissie daarbij te kunnen te
gebruiken. Hij geeft hem het tijdschrift THINK PIG, het
informatiebulletin van de European
Pig Producers,
afgekort tot EPP. Dat is toevallig ook de afkorting waaronder de
Europese conservatieven en Christelijke partijen als groep in het Parlement werken.
Versnippering
Het
varken is niet alleen de running gag in het boek, het tekent ook de
bureaucratische versnippering. Als het varken de Unie grenzen
overgaat verschuift de bevoegdheid erover van de Commissie Landbouw
naar die van Handel. Dat zorgt ervoor dat er verschillende belangen
bestaan binnen de Commissie rond hetzelfde dier. Nog groter is de
versnippering aangezien landen niet samen optrekken om hun
exportbelangen te verdedigen. Zo onderhandelen ze afzonderlijk met
China dat de Europese varkens van oor tot staart wil kopen, maar wel zo goedkoop mogelijk en de lidstaten daartoe tegen elkaar uitspeelt. Het nastreven van de nationale eigenbelangen maakt de lidstaten afzonderlijk dan ook niet sterker,
maar zorgt er wel voor dat ze de buurlanden een stap voor
zijn. De onbetrouwbare Hongaren – ja in dit boek ook al – weten
niet hoe ze de Chinezen binnen moeten halen, net zo min als de
onverstandige Britten, die pas wisten wat ze lieten schieten toen
Duitsland met de buit ging lopen. Europa wordt te grabbel gegooid, is
hier de boodschap, door nationaal eigenbelang voorop te stellen.
Varkens
Naast varkens in beeld, zijn er de figuurlijke varkens, zoals
de mensen die zich misdragen. Maar het varken is niet alleen een
alleseter, je komt het ook in vele metaforen tegen, vooral negatief,
maar ook positief. Waar komt zweten als een varken eigenlijk vandaan?
Varkens zweten helemaal niet. Dit zweet is een eufemisme voor bloed.
Er is zwijnerij. Het varken uit de eerste regel moet van gratis krant
Metro een naam krijgen. De lezers mogen deze inzenden. Je weet in
2024 dat dit, ook destijds al, mis moest lopen. Het begint met Ms Piggy en het eindigt
met Mohammad. Veel Europeanen zijn immers zwijnen.
Realiteit
Komt de genoemde studie the
impact of Fiscal Austerity and Suicide Mortality voort uit
het brein van de schrijver of is ze echt gedaan en geschreven? Ik was de eerste
niet die zich dit afvroeg. In andere besprekingen wordt het reële bestaan ervan al
genoemd. Mensen gaan sneller over tot zelfdoding bij bezuinigingen
bleek daarin na langdurig onderzoek in Ierland, Griekenland, Portugal en
Spanje. Dat is misschien niet verbazend. Wat wel nieuw is, en
verontrustte, is dat bij het weer aantrekken van de uitgaven de niveaus
van zelfdoding niet dalen.
De trein die de ouders van de oude man
afvoerde, heeft ook echt bestaan. Net als de
beschreven overval erop. Ik schreef het al fictie en
werkelijkheid komen in het boek vaak dicht bij elkaar.
Regelzucht
Er
is in De hoofdstad veel aandacht voor de regeltjes die de Europese
Unie oplegt voor allerlei producten. De meest opvallende regel –
die wel buiten de Brusselse bedilzucht valt – is dat het Poolse
katholieke moordcommando's voor de illegale inzet binnen Schengen aan
andere regels voldoen dan er buiten. De gedrilde Pool Mateusz
Owiecki
weet dit maar al te goed.
Als
Oostenrijker Martin Susman zijn warme ondergoed gaat kopen, wanneer
hij als vertegenwoordiger van de Europese Commissie naar Auschwitz
gaat, wordt hem verteld dat het warme ondergoed op last van de EU
geïmpregneerd is met een brandwerende stof. Hierbij is wel sprake
van Europees
beleid en dat is minstens even absurd en in deze context ronduit
cynisch. Menasse haalt met de regelneverij een van de problemen van
de Europese Unie aan, waardoor de organisatie zich vervreemd van de
burgers.
Dat misdaden die dicht bij de macht staan de doofpot
ingaan is ook al geen reclame.
Pamflet
De hoofdstad is een boek met
een boodschap. De auteur pleit voor moed bij mensen die
beleidsadviezen geven, ze verdedigen nu vaak de status quo om hun
eigen positie niet in gevaar te brengen. Hij kan dit nog schrijven in
2016. Inmiddels zijn de grote monden een normaal verschijnsel
geworden in de politiek en dat is lang niet altijd een verbetering.
Hij stelt niet alleen dat de Unie terug moet naar zijn uitgangspunt,
en dienen als vehikel voor vrede en tegen racisme, Brussel moet ook af van de nationale
belangen (de Unie moet zelfs af van Brussel). Staten moeten opgaan in
de EU om zo nationalisme, dat alleen tot ellende en uiteindelijk
Auschwitz kan leiden, te vermijden. Hier en daar is het boek een politiek pamflet. Ik kan het dan ook niet laten daarop te reageren. Dat in het Europa van na 1945 naar een
samenwerking werd gezocht om oorlogen te voorkomen is de logica
zelve. Maar het lijkt me toch echt een vergissing de Europese Unie
daarmee als kracht voor de vrede te zien. Dat zou immers ook
betekenen dat oorlogen buiten Europa niet gesteund en gevoerd zouden
worden. Bovendien begon eind jaren veertig ook een koud conflict dat
Europa in tweeën splitste en dat elders in de wereld, wel heet, met
wapens uitgevochten werd. Het ging om vrede in eigen gelederen. Dat is
niet onbelangrijk, maar ook: absoluut onvoldoende.
Vergezicht
Terug naar
de uitgangspunten is niet genoeg voor de idealen die Menasse
zegt na te streven. Het gaat hier niet slechts om een ideologisch
uitgangspunt formuleren, of een revolutionaire verandering waar de
lidstaten van de Europese Unie verdwijnen, maar om een beleid dat
handen en voeten geeft aan interne en externe solidariteit en
rechtvaardigheid, en waar burgers boven de lobby van boeren en
industrie komen te staan. Dat betekent ook een Europa dat zich hard
inzet voor vrede en diplomatie. Je zou daar op nationaal niveau al
mee kunnen beginnen, maar als je ziet hoe het loopt met de burgers in
De hoofdstad dan stemt dat niet optimistisch. Ook in de realiteit
zien we Europa op een militaristische ramkoers liggen. De schrijver
kiest een imaginaire vlucht naar voren. Maar hij schreef met De
hoofdstad wel een roman** die tot denken en discussie aanzet. En hij
houdt zich niet in met onvoorstelbare vergezichten.
Noten:
*
Karel de Gucht stelde in het artikel 'De
EU is een moeilijke minnares,' (De
Standaard van 16 Maart 2018) dat dit
ronduit ongeloofwaardig is en eerder thuishoort in een misdaadserie
als The blacklist op Netflix. De Gucht was zelf Europees Commissaris
van voor Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire Hulp (2009-10) en
Handel 2010-14.
**
Eerder schreef Robert Menasse het essay 'Der
Europäische Landbote. Die Wut der Bürger und der Friede Europas', Wenen, 2012.
In het Nederlands vertaald als De
Europese koerier; De
woede van de burger en de vrede van Europa.
Het was een opmaat voor de roman.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten