zondag 14 oktober 2018

Wad en dijken








Vorige week bedacht wat deze week uitgevoerd werd: 'n tocht van Anna Pauwlona naar Rode School. Een nachtje kamperen kwam er spontaan bij. Het weer van vandaag was te mooi om dat niet te doen.


“Dat bepalen wij.” Hij dook op als zo'n helper in Parijs bij de machine voor metrokaartjes: “Mijnheer,” zei hij en keek me schuin aan. Ik begon net mijn fietskaartje bij de NS-automaat te kopen. Hij liet verhuld zijn politiepenning aan me zien, bijna alsof het een portie coke was en berispte me vanwege het steppen door het station. Die regels worden elders bepaald,” bedacht ik, “jullie zijn het prikkeldraad tussen de paaltjes.” Maar soms is slikken beter dan kwekken.

Er stond me een mooie tocht te wachten en hoewel het normaal aan me knaagt, zo'n aanvaring, was ik het nu snel vergeten. Op naar het Wad. Eerst dat van Noord-Holland. Daarna dat van Friesland. In Groningen zag ik de enorme boerderijen. Maar dat komt morgen....

… Die dag begon met een tocht door militair oefenterrein Marnewaard in de Lauwerspolder; diepe bandensporen, doorwaadbare plaatsen, rode vlaggen en veel borden. Het gebied roept bij mij gelijk de kreet op: Laat de Lauwersmeer niet schieten.! Hij komt uit een kleurrijk verleden. Het is er mooi en schieten en recreĆ«ren kan worden gecombineerd, 'Mits u geen oefening verstoort' en dat vind ik dan toch de omgekeerde wereld.


Het gebied ga ik uit via een monument op een dijk dat aangeeft waar het water werd afgevoerd. Ik trap over de Ommelanderweg en een boer legt me uit hoe de inpolderingen zijn verlopen. Vroeger door de monniken, meer zeewaarts gelegen polders in de 18e en 19e eeuw en zelfs 20ste eeuw. De aardappelverwerkingsfabriek van Aviko staat er om een teveel aan romantiek uit mijn hoofd te poetsen.

Nee de dag begon met het wakker worden door vogelzang en met de opmerking in het boek dat ik lees dat het warme tropische weer leidt tot 'vrienden die zonder afspraak bij elkaar binnenvallen.' Ook zonder adres op zak lukte mij dat. Wat vervolgens een WC-borstel, een koffiefilter, dienstweigeraars, Smit-Tak en wieren, terpen en dijken met elkaar te maken hebben laat ik in het midden.




Geen opmerkingen: