woensdag 23 september 2020

De keuken

In een grijs verleden zat ik met mijn neus gebogen over de NATO 16 Nations (het zijn er nu decennia later bijna twee maal zoveel, nl. 30) of over the International Defense Review (Brits maar defense met de s om de Noord-Amerikaanse markt te bestrijken), Armex en nog zo wat militaire tijdschriften. Je peurde daar informatie uit. Niks internet, geen big data en zelfs nog geen computer (die kwam voor mij een paar jaar later en werd gekocht op de PC-dumpdagen in de RAI).

Door het zoeken, graven en spitten kon het lijken dat de feiten belangrijker waren dan de werkstukken die eruit volgden. Hoewel ook toen feiten meningen illustreerden, onderbouwden of juist onderuit haalden. Momenteel moet je niet graven, maar uitkijken dat je niet teveel zoekt naar wat je wilt horen, want er is zoveel informatie dat er eigenlijk altijd wel iets is dat eigen gedachte onderschrijft. Zoeken naar bronnen die dat niet doen lijkt dan juist het devies.

Deze week keek ik de BBC-serie Once Upon a Time in Iraq uit. Een serie van vijf hoofdstukken over het land en de oorlogen op de meest simpele manier: pratende hoofden en beelden als illustratie van hun woorden. Het snijdt niettemin wel door de ziel vanwege de gore ellende die ervan (door Irakezen, terroristen van buiten en Westen) gemaakt is, maar ook door de kale angst en de dapperheid van enkelingen. Volgende week (29/9) is op het Belgische Canvas nog het 5e deel te zien.

***

Maandag borrelde de woede weer bij me op. Een man bij de kassa van de supermarkt stond zo'n beetje op mijn hielen en in mijn nek te hijgen. “Het overkomt mij ook dagelijks dat mensen er geen rekening mee houden,” voerde hij als verdediging aan, zonder een “sorry” dat zo wonderlijk werkt als een dovende lap. Ooit vergeleek ik mijn woede met de lava uit een vulkaan. Ze is er vaker en vooral in de zomer. Beheersing is de wens, maar het deksel is soms kwijt. Door te fietsen vind ik het weer terug.

***

Onlangs luisterde ik naar dit liedje geschreven door William Parker voor The Kitchen House Blend series over Fannie Lou Hammer. Wie zij was, wist ik niet. Gelukkig is alles in een handomdraai op te zoeken.

Het bleek een vrouw die zich in de jaren zestig inzette voor de verbetering van de positie van vrouwen en zwarten in de Verenigde Staten. Ze kreeg daar pas laat erkenning voor.

Het is geschreven voor the Kitchen House Blend ensemble, de huis band van het New Yorkse huis voor kunsten. Het is ook gewoon wonderschone muziek, maar daarover valt van mening te verschillen.

 



Iedere woensdagmiddag fiets ik naar het strand, neem een duik en fiets weer terug. Op Facebook plaats ik later vrijwel altijd een aantal foto's. Eén of meer daarvan plaats ik hier. Steeds vaker schrijf ik mijn tekst (gedeeltelijk) al voor die tocht en voeg er achteraf nog wat zinnen en/of gedachten aan toe.

Geen opmerkingen: