woensdag 9 september 2020

Wat is 'n Hork


Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Die kat is in dit geval de president van de Verenigde Staten. Hij bracht zichzelf in de problemen door gevangengenomen militairen loosers en suckers te noemen.

Het is een opmerking die zo ingaat tegen de dominante visie in de Verenigde Staten dat hij alleen gemaakt kan zijn door iemand die zichzelf ten eerste graag hoort en ten twee van grote hoogte over de samenleving heenkijkt. Verstandig was het niet.

Dus kwam Trump erop terug. Niet de soldaten zijn de mislukkelingen, maar het leiderschap van het Pentagon. De generaals voeren oorlog om wapens te verkopen. Hij kwam daarmee niet op zijn pootjes terecht, want iedereen die een beetje oplet weet dat hij zelf als wapenbaron de boer opging, met een voorkeur voor Riyad.

Een deel van de veteranen uit zijn achterban blijft in hem geloven. Ze vragen zich zelfs af of de president wel heeft gezegd wat journalisten opschrijven. Het is triest. Dat is het vooral als je beseft dat de man die de machtigste positie in de wereld bekleedt, lult als de eerste de beste dronkenman tegen sluitingstijd. Dat is misschien juist zijn aantrekkingskracht. Blijkbaar kan ook een hork rare sprongen maken.

Er zijn vandaag mensen die zich kwaad maken dat een Noors politicus van de conservatieve en neoliberale Vooruitgangspartij Trump heeft genomineerd voor de Nobel Vredesprijs. Dat deed de man vorig jaar ook al. Bovendien genoot hij zijn opleiding aan universiteiten in de Verenigde Staten en aan de Navo Defensie Academie. Wat verwacht je? Christian Tybring-Gjedde zingt in hetzelfde valse koor.

***

Op de heenweg kom ik langs een hut. Zal er iemand wonen of is hij gebouwd door kinderen? Ik hoop het tweede, maar nog geen kilometer verderop staat er ook een, maar meer van de weg af en verder van de bebouwde kom. Daar woont wel iemand.

Op het bankje bij het duin gaat het over deelverzamelingen en de zee. “Ik neem geen risico,” zegt de man die ik vaker voorbij zie rennen. De stroming was vreemd, maar goed te doen, merkte ik zelf tijdens het zwemmen. Het gaat best,” kon ik hem gerust stellen, voordat ik door de regen weer naar huis fietste.

***

Misschien moet ik dit niet doen. Ik bedoel een recent lied van Bob Dylan plaatsen, maar ik kan het niet laten. “Het verval is begonnen,” zingt de man met een stem die zelfs het beetje lenigheid is verloren. En die ik daardoor misschien wel mooier vind dan die uit de Tijden van verandering. We kunnen als troost luisteren naar alle muzikale tips die Bob zingzegt, maar laten we hopen dat de reus op lemen voeten niet teveel met zich meesleept in zijn val.

 
 











Iedere woensdagmiddag fiets ik naar het strand, neem een duik en fiets weer terug. Op Facebook plaats ik later vrijwel altijd een aantal foto's. Eén of meer daarvan plaats ik hier. Steeds vaker schrijf ik mijn tekst (gedeeltelijk) al voor die tocht en voeg er achteraf nog wat zinnen en/of gedachten aan toe.

2 opmerkingen:

Rondetijd zei

,,Het verval is begonnen'', het verval is mooier dan ooit! Ik vind die hele plaat van Dylan ontroerend mooi. Als we dan toch ten onder moeten gaan, dan maar zo.

martin zei

Het verval van een oud huis kan mooi zijn, het verweren van een gelaat geeft juist leven, het slijten van een stem (zoals die van Dylan) geeft er juist diepte aan, maar het verval dat vanuit de Trump Tower en aanverwanten over de wereld komt is ellendig voor veel mensen.