woensdag 30 september 2020

net geen 45 km/u


Het is geen geheim dat ik erg houd van wielrennen. Toch probeer ik daar niet al teveel over te schrijven. Afgelopen vrijdag ging de Syriër Ahmad Badreddin Wais van start in de tijdrit in Imola. 

Wais is geboren in Aleppo, een stadsnaam die bijna een op een verbonden lijkt met oorlog. Hij fietste en was student. In 2014 vluchtte hij naar Jordanië, vertrok vervolgens naar Turkije en vandaar naar Griekenland en kreeg een asielstatus in Zwitserland.

In 2017 begon hij weer te fietsen en stond hij aan de start van het WK tijdrijden in Bergen. In Zwitserland vond hij ook zijn geliefde, Marlen Reusser die afgelopen donderdag tweede werd op de tijdrit in Imola. Rais zelf werd er 55e met een snelheid van net geen 45 km/u (dat is 2 km/u trager dan zijn vriendin).

Terug naar Syrië kan hij niet, omdat hij geweigerd heeft zijn dienstplicht te vervullen. Veel beter dan weigeren mee te doen kan een mens niet in tijden van oorlog. Stel je immers voor het was oorlog en er ging niemand naartoe. De renner zelf zei dat hij hoopt dat de oorlog snel stopt voor alle Syriërs. Hij fietst ook om te laten zien dat het leven doorgaat.

Een paar dagen later kijk ik naar de documentaire Dance or Die over het leven van de Syriër Ahmad Joudeh. Weer een indrukwekkende man. Maar, zo bedenk ik me, er zullen veel meer mensen zijn met gewone levens, die vluchten en ergens onopgemerkt blijven steken tussen prikkeldraad en reddingsvest. 

***

Zelf ga ik nog niet half zo hard als Wais in de richting van het strand. Een strand waarvan ik vermoed dat de opgang in de dansfilm Vlucht (met een choreografie van de inmiddels 77 jarige Krisztina de Châtel) zit die de NTR op Dance or Die liet volgen. Dansen op de pedalen doe ik niet, maar het is fijn om buiten te zijn.

Alles schiet weer in corna-stand, ook ik doe dat. Niet dat ik een uitermate wild leven had in 2020. Verder dan een paar kilometer in Duitsland ben ik niet gekomen (daar zag ik wel flamingo's in het wild). Hier zie ik aan het strand de meeuwen genieten van de rust, zwemmen er zeedruiven in het zoute water en kom ik konikponnies, paddestoelen en iemand die vlinder en bloemen telt voor de Vlinderstichting tegen.


***

Er zijn mensen die denken dat kunst mooi moet zijn. Het is onvoorstelbaar. Hier kunst die zo triest is dat het pijn aan de oren doet. Het is goed dat er mensen zijn die de pijn verklanken.

 















Iedere woensdagmiddag fiets ik naar het strand, neem een duik en fiets weer terug. Op Facebook plaats ik later vrijwel altijd een aantal foto's. Eén of meer daarvan plaats ik hier. Steeds vaker schrijf ik mijn tekst (gedeeltelijk) al voor die tocht en voeg er achteraf nog wat zinnen en/of gedachten aan toe.

Geen opmerkingen: