vrijdag 28 april 2017

Buizen, pijpen en slangen (10)



Deze slang doet me aan de zomer denken en het schoonspuiten van de omgeving van een zwembad en de gladde tegeltjes bij de kleedhokjes. Ik ken ze alleen van zwembaden, dit soort slangen. Ooit kreeg ik een week brandweeropleiding en spoot brandjes uit en gebruikte daarbij slangen met dezelfde spuitmondmechaniek. Maar die slangen waren rood en een stuk dikker.

Wanneer is eigenlijk de eerste flexibele buis uitgevonden, want dat is een slang. Zuidelijker in Europa zijn grote constructies van steen uitgehouwen of opgebouwd om water te verplaatsen. Uit de film The Painted Veil (speelt in China net na revolutie van 1911) herinner ik me een bamboe constructie om niet vervuild water aan te voeren om een cholera uitbraak te voorkomen.

Maar een slang? Op de lagere school, bij vaderlandse geschiedenis, school zag ik een plaat van brandweermannen die in een 17ᵉ eeuwse stad water met emmertjes doorgaven naar een brand. De eerste brandslang werd destijds, in 1673, in Amsterdam gebruikt. Hij was bedacht door brandweerman Jan van der Heyden en zijn zoon Nicholaas.

Maar om het chauvinisme meteen weer te beteugelen: In 400 voor Christus werden al de darmen van een os gebruikt om water te verplaatsen. Tenminste dit wordt al zeker sinds 2001 naar aanleiding van inmiddels van internet verdwenen verhaal herhaald en herhaald. 'Waar' verteld de story niet.  

De Romeinse bouwmeester Apollodorus (vermoedelijk Apollodorus van Damascus (~65–~130), 'n belangrijk stedenbouwkundige en architect uit de Romeinse Keizertijd) beschrijft het gebruik van eenzelfde methode als in het 400 vC-verhaal, zo lees ik in Oosthoek's geïllustreerde encyclopaedie (1925-1934). Dan zitten we al een half millenium verder.

No one knows wanneer de brandblusser is uitgevonden is de conclusie van het meest uitgebreide onderzoek dat ik op het internet vind. Zo'n slang is inmiddels wel de gewoonste zaak van de wereld.

Geen opmerkingen: