donderdag 5 oktober 2017

Duwen

Duwen, duwen, duwen. Niets dan duwen. Laatst nog op het Buiten-IJ met zes bakken voor me uit. Ik begon in 1953 als motorsleepboot met de naam Chili. Nog niet zo heel sterk… Hoewel nog niet zo sterk, met zo'n 490 paardenkrachten was het ook niet gering wat ik in beweging kon krijgen.

Op mijn negende jaar kreeg ik een nog stoerdere landennaam: Noorwegen en wat pk's extra. Die naam zou ik houden totdat ik eind jaren zeventig aan mijn laatste levensfase begon als Maasstroom. What's in a name zeggen ze wel eens ten onrechte, want dat is een naam alsof ik al leegloop.

Onder die naam werd het vanaf 1979 duwen. De naam van de ondernemende Piet Smit met zijn tragische leven en de basis onder mijn bestaan, verdween als mede eigenaar. Gebr. Vos bleef. In 1999 gaven ze me nog een boost en ik kreeg bijna twee maal zoveel paardenkrachten als ik had, 900. Maar mijn tweede leven voelt al jaren als een leven teveel.

Geen opmerkingen: