woensdag 3 mei 2023

Dapper


Bij het duin komt een oudere man aanlopen.

Hij zegt:
Ik ben hier 10 jaar niet meer geweest. Bij de twee laatste duinen moest ik afstappen.” Hij wil geen elektrische motorfiets, “te gevaarlijk.” Vervolgens hijst hij zich over het wandelpad naar boven om naar de zee te kijken. Dapper?



Het is het woord wat onderweg in mijn hoofd speelde. Ben ik het wel eens geweest? Er komen verschillende voorvallen boven. Alle inpulsief. Geen enkele keer was het verstandig met oog op mijn eigen hachie.

De beroemdste dappere man was kleermaker. Hij sloeg er zeven in één klap dood. Zelfs onverschrokkenheid stelt niet altijd iets voor.

Maar goed voor het eerst sinds februari 2022 zwem ik weer een stukje in zee. De zon schijnt. De lucht is blauw. En ik heb er zin in. Er is geen sprake van dapperheid. Het was gewoon koud en lekker.









Geen opmerkingen: