vrijdag 26 mei 2023

Onverwacht of ondoordacht

Wat is dat voor een schip dat daar verderop vaart? Ik maak een foto en zie thuis dat het de James Cook is. Het is een Engels onderzoeksschip van de Natural Environment Research Council. Het onderzoekt van alles, zoals verandering in de watersamenstelling door klimaatverandering en de helingsgraad van de waterspiegel van het IJ.

Onverwacht dat er in de Kadoelenbrug een kamertje zit. Onverwacht? Ergens moet het mechaniek om hem te openen immers zitten.

De IJsselmeerdijk is afgesloten na Warder. Ze zijn al jaren bezig met het ophogen en verbreden ervan. Het kwam dus niet als verrassing, maar ik wilde het weer eens proberen. Aan het stukje dat wel open is vind ik een boek over Het meisje met de Leica.

In Hoorn is een hele buurt op de schop genomen. Alles loopt dood. Richtingsgevoel verdwijnt. Er staat opeeens een bordje Oosterblokker; zo verkeerd ging ik nog niet om de Markerwaarddijk te nemen. Die is veel mooier geworden door de klimaataanpassing.

Terug in Amsterdam torent de Celebritty Silhouette boven alles uit. Was gisteren nog in Southampton. Overmorgen weer ergens anders. Eerst nog dansen op het H-dek. De ramp komt vast onverwacht.

2 opmerkingen:

Rondetijd zei

Mooi ritje, Martin. Hoe ver is dit nu?

martin zei

Ongeveer 160 km. Op Markerwaarddijk ben ik alleen twee wandelaars tegengekomen (lengte 26 km).