![]() |
Het rookoffer*
van Tessa
de Loo
was het boekenweekgeschenk voor 1987. Het gaat over de verhouding
tussen lerares Frans Barbara Rozemeyer en een van leerlingen uit de
examenklas, de mooie, en intelligente Guido Maenhout die naar de
toneelschool wil.
Zij is twee maal zo oud als hij, halverwege
de dertig. Hij is tussen jongen en man, soms het een, soms het ander.
Wie door wie de liefdesrelatie wordt ingetrokken blijft in het
midden. Evenals de vraag of zo'n relatie tussen docente en leerling
wel kan. In die zin is het een ander boek dan het recente succesnummer Lessons
van Ian McEwan dat start met een dergelijk relatie, maar op veel
jongere leeftijd en veel dwingender. Met zijn roken op school en haar
succesvolle inzet om dat binnen de schoolgebouwen te verbieden is het duidelijk waar de titel wortelt.
In Het rookoffer is het
de positie van de vrouw die de voornaamste rol speelt: “(...)
die tenslotte moet boeten,”
zo sluit de flaptekst af. In het boek wordt dit ondubbelzinnig
beschreven. In een droom vangt leraar Beverman haar met een
bisschopsstaf en zegt met een vriendelijke glimlach:“Je
bent een heks … je moet verbrand worden.” En haar geliefde Guido stookt op de achtergrond het vuur op. Dat
lijkt ongerijmd, maar hij is wel vaker neerbuigend naar haar, soms op
het botte af. Is het kwaadaardigheid of jeugdige onbezonnenheid? Hij vindt bijvoorbeeld dat ze op Jeanne d'Arc lijkt; die behekste de Franse koning en Barabara behekste hem. Hij toont haar als hoer uit een verhaal van Sartre die leeft in het verleden. Hij leeft voor de toekomst, zo verklaart hij de vergelijking. Voor hem is zij vooral iemand waarbij hij zichzelf kan uiten en ontwikkelen tot ze opgebruikt is. Klootzakje. Maar je kan het een jongen die zichzelf nog aan het ontdekken is nauwelijks kwalijk nemen.
Chéri en Het einde van Chéri
![]() |
| Er zijn meer versies van het boek. |
Het verhaal wordt verteld van later naar vroeger, eerst augustus en dan pas mei, april etc. Je leest naderhand wat eerder de aanleiding vormde voor wat je al weet. Het geeft een andere – plezierige – leeservaring. Het is niet gebruikelijk en in de realiteit is het onmogelijk; al is terug redeneren iets dat veel gebeurd om de belangrijke voorvallen te begrijpen en te verklaren. Daar lijkt dit vertelprocédé op.
Noot:
*
Voor en uitgebreidere
bespreking zie bijvoorbeeld Carel Peters, 'Offer
voor een oneerbiedige minnaar; Het boekenweekgeschenk van Tessa de
Loo', Vrij Nederland (Boekenbijlage), 14 maart 1987.





Geen opmerkingen:
Een reactie posten