woensdag 7 november 2018

fotocommunityplatformkarakter

Fotosite Flickr gooit het beleid om. Je mag nog wel gratis foto's stallen, maar niet meer dan 1.000 foto's. Dat lijkt veel, maar is het niet.

Per week plaats ik er zelf zo'n 5 en dat betekent dat ik binnen vier jaar aan mijn max zit. (Sinds juli 2012 plaats ik er al foto's en plaatjes, wel verdeeld over martinbroek (daarvan raakte ik in 2013 mijn gegevens kwijt) en martinbroek1. martinbroek1 zit er inmiddels met 3.671 foto's stuk overheen. In Februari flikkert Flickr de 2.671 oudste weg.

Een deel van die foto's gebruik ik op mijn blogs. Daar zullen gaten inkomen. Eigen schuld en niets-voor-niets, zal je denken. Maar Flickr had ik juist gekozen omdat het groot was en ik dacht dat ze genoegen zouden nemen met het leveren van data door mij in de vorm van foto's, trefwoorden, locaties en de reclame mogelijkheden, zoals het Facebookmodel. Maar nee, hoe dom; als iets goed loopt bestaat ook de kans groot dat de gebruikers verder worden uitgemolken. Dat uitmelken wordt fraai neergezet en verkocht als het versterken van het fotocommunityplatformkarakter van de site.

From the start, Flickr has been an act of co-creation.

Today marks a new beginning. Together, let’s create

the future of photography.


Voor mij is Flickr nu iets van het verleden. Mocht ook blogger.com ophouden dan vallen er ook geen gaten meer in de niet meer bestaande blogs en ga ik opzoek naar een andere uitlaatklep. Stoppen wil ik niet met het posten van foto's. Ik vind het leuk en ben er aan gehecht.

Het één teert op het andere, maar de pijlers voor de brug zijn geslagen. Mijn fiets voor het eerst alleen bij de strandopgang. De zee wist van niets en golfde alsof ze tegelijkertijd weet dat ze alles wel zal doorstaan.


HA-36 Schillhorn

Iedere woensdagmiddag fiets ik naar het strand, neem een duik en fiets weer terug. Op Facebook plaats ik later vrijwel altijd een aantal foto's. Eén of meer daarvan plaats ik hier.

Geen opmerkingen: