woensdag 12 februari 2020

Wilde Westen



Het is een vervolg van vorige week. Ik krijg huisbezoek van een medewerker van International Card Services (ICS). Het financiële instituut is verplicht om  de identiteit van 3 miljoen klanten te controleren om “witwassen en terrorismefinanciering” tegen te gaan. Voor het bezoek krijg ik een link naar een pagina met een foto van Ali. Hij heeft ook een persoonlijke code om te controleren of hij het ook daadwerkelijk is. Als hij er is kan hij niet naar boven komen, want hij wil zicht op zijn auto houden. Er liggen namelijk honderd telefoons in “en die zijn in 10 minuten met auto en al weg,” verduidelijkt hij alsof ik in het Wilde Westen woon en niet gewoon in Amsterdam-West. Als ik er naar vraag zegt hij zo'n vijf ICS-controles per dag te doen. Maar goed de wereld is weer een stukje veiliger nu mijn ID gecontroleerd is. 
***

Hoeveel foto's maak je nu eigenlijk,” werd me gevraagd, “zestig per week?” Ik moest even denken, “nee zoveel niet” en dacht dat ongeveer de helft niet op internet verschijnt. Dat komt dan op 15-25 foto's. Het zijn er soms meer, soms minder, maar in februari twee maal zoveel als ik hier en op Facebook plaatste.

Bij harde wind maak ik er soms een om een excuus te hebben te stoppen en rijd dan weer snel verder; er valt dan aan het eind van de dag minder af. Met zonnig weer maak ik meer, maar ook betere foto's.

Eigenlijk vind ik mijn foto's langzamerhand teveel vanuit routine gemaakt en herhalingen. Het speenkruid sla ik daarom maar eens een jaar over. Moet weer op zoek naar creativiteit. Maar dat betekent er ook energie en aandacht in stoppen en dat doe ik steeds minder.

***


Er liggen nog stormtakken op de weg. Toínk klinkt er een onder de wielen. De zee raast nog van afgelopen weekend.

Deze week las ik een verhaal over zeestromen in de Noord-Atlantische Oceaan. Het ging over hoe koud en zout water zwaarder is en zinkt en hoe het vertragen van de stromen zomaar tot een snelle halve meter extra stijging zal leiden en tot natte winters met harde westerstormen en droge hete zomers. Dus toch het wilde westen. Maar vandaag al wel onverwacht de bloesem van de sleedoorn gezien (en daar is dan weer een onscherpe foto van die ik toch gebruik).


























Iedere woensdagmiddag fiets ik naar het strand, neem een duik en fiets weer terug. Op Facebook plaats ik later vrijwel altijd een aantal foto's. Eén of meer daarvan plaats ik hier. Steeds vaker schrijf ik mijn tekst (gedeeltelijk) al voor die tocht en voeg er achteraf nog wat zinnen en/of gedachten aan toe.

2 opmerkingen:

Ron Roelandt zei

Wat doet een ICS-controleur met 100 telefoons in zijn auto???

martin zei

Van vijf controles per dag kan hij niet leven. Rondrijden met handelswaar in een een bestelauto leek me zijn werk. Hij doet het er dus bij. Maar veel tijd voor een gesprekje was er neit. Dit soort rijders hebben eigenlijk altijd haast. Misschien zijn er ook wel die de hele dag niets anders doen dan I-kaasrten en paspoorten scannen. Lijkt me nog beroerder.