woensdag 23 december 2020

Woelige baren



Gisteren voer een Chinees vliegdekschip door de straat van Taiwan, die tussen de eiland staat en China loopt. Het was een reactie op een Amerikaanse destroyer die er eerder voer. Taiwan stuurde acht vliegtuigen en zes marineschepen om het vliegdekschip te schaduwen.

In 2002 beloofde Bush jr. Taiwan onderzeeboten die de Verenigde Staten niet kunnen bouwen. De VS ging op zoek naar de nodige technologie en er was sprake van een Nederlands ontwerp (Moray/Moeraal) gebruikt zou worden. Het is er nooit van gekomen.

Nederland, onderzeeboten en Taiwan ze hebben veel met elkaar te maken. Taiwan heeft vier onderzeeërs en de twee nieuwste daarvan zijn Nederlands. Toch worden de woorden maar zelden in één adem genoemd.

Gisteren maakte ik een grafiek om aan te geven dat Nederland tussen oktober dit jaar en januari 2004, en dus sinds de woorden van Bush voor een half miljard euro aan onderzeebootonderdelen aan Taiwan verkocht (de gebruikte gegevens zijn er pas sinds 2004). Je leest hier nooit over. Niet in de Nederlandse en niet in de internationale pers.

Vorige maand is Taiwan begonnen met het zelf bouwen van onderzeeboten. Verwacht wordt dat de eerste in de vaart kan worden genomen in 2025. Het is de vraag waar alle benodigde technologie vandaan komt. Gezien de al sinds de jaren tachtig bestaande band tussen Nederland en de Taiwanese onderzeebootvloot zou het zomaar kunnen dat al geleverde of nog te leveren technologie een nieuwe bestemming krijgt.

Onlangs begonnen VVD en D66 al te morrelen aan de al vier decennia bestaande terughoudendheid bij wapenleveranties aan Taiwan. De confrontatie tussen de VS en China, zal zeker zijn uitwerking hebben op de defensie-industriële oeverwegingen en strategie in Nederland. Meewerken aan de bewapeningswedloop leidt zeker niet tot een kalmere zee.

1)  'U.S. committed to Taiwan submarines sale, says report,' DPA (english) 6 april 2002.

***

Vandaag geen woorden bij mijn foto's. Niet dat het de laatste keer dit jaar is dat ik naar zee fiets om te zwemmen. Niet over dat het al weer lichter wordt. Helemaal niets. (O ja, misschien dan dat de muis op de foto – of zijn broer of zus, vader of moeder – vanmorgen gevangen was en buiten weer vrijgelaten.)

***

Een bewerkte traditional uit de Nederlandse canon. Niet langer zijn het arme konijn en de domme vader het slachtoffer. Al ben ik van dat tweede niet zeker. 























Iedere woensdagmiddag fiets ik naar het strand, neem een duik en fiets weer terug. Op Facebook plaats ik later vrijwel altijd een aantal foto's. Eén of meer daarvan plaats ik hier. Steeds vaker schrijf ik mijn tekst (gedeeltelijk) al voor die tocht en voeg er achteraf nog wat zinnen en/of gedachten aan toe.


3 opmerkingen:

Rondetijd zei

Telkens als ik jouw stukjes lees verwonder ik me erover hoe wijdverbreid en diep verankerd die wapenhandel zit. Je foto's stralen rust uit. Fijne dagen.

martin zei

Ron dat is mijn kerstonderwerp voor het hele jaar en dat al jaren.

martin zei

Kan ik zelf nog een reactie plaatsen?